Het areaal tarwe is dit jaar stevig gedaald na een opleving in 2019 en is daarmee op een dieptepunt beland. Vooral het areaal wintertarwe is flink afgenomen. Het akkerbouwareaal in Nederland is ook dit jaar weer verder afgenomen.
Dit blijkt uit de voorlopige uitkomsten van de Landbouwtelling door het CBS. Het areaal tarwe beslaat dit jaar volgens de opgave ruim 110.580 hectare, ongeveer 10.000 hectare (8,7%) minder dan een jaar eerder. In 2019 was nog sprake van groei van 8,9% en was het areaal tot 121.060 hectare toegenomen.
Het areaal wintertarwe is met 93.650 hectare drastisch gedaald ten opzichte van 2019: met bijna 16,5% (een kleine 19.000 hectare). Dit komt voor een deel doordat telers meer zomertarwe hebben ingezaaid. Het areaal zomertarwe is verdubbeld ten opzichte van 2019 tot 16.930 hectare. Zoals bekend fluctueert het aandeel zomertarwe van jaar tot jaar, afhankelijk van het moment dat de grond bekwaam is om tarwe in te zaaien.
Een deel van de tarwe is ongetwijfeld ook vervangen door gerst. Het areaal gerst is dit jaar met 15,3% gestegen tot 38.870 hectare. Die groei komt volledig voor rekening van zomergerst, waarvan het areaal is gegroeid met bijna 29% (6.540 hectare) tot 29.110 hectare. De oppervlakte aan wintergerst nam daarentegen af: met 12% tot 9.760 hectare.
Krimp akkerbouw
Het areaal akkerbouw is in 2020 vergeleken met een jaar eerder met 0,3% afgenomen, meldt het CBS. Volgens de laatste landbouwtelling wordt er in Nederland op ruim 530.000 hectare akkerbouwgewassen geteeld. Een daling van 1.600 hectare ten opzichte van 2019. Het areaal akkerbouwgewassen krimpt al sinds 2000. Sinds die tijds is er meer dan 100.000 hectare (16%) verdwenen. Wel is het areaal, geeft het CBS aan, sinds 2016 niet verder afgenomen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.