Inside Export

Handel moet diep in buidel tasten voor koelcontainer

4 Maart 2020 - Jeannet Pennings

De problemen met de beperkte beschikbaarheid van koelcontainers (reefers) stapelen zich op. Door de uitbraak van het coronavirus staan veel containers vast in de havens. Exporteurs betalen door schaarste vaak de hoofdprijs.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee en krijg direct toegang

Kies het abonnement dat bij je past
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Met name de havens in China zitten overvol. Volle containers worden niet of nauwelijks gelost en lege containers niet gevuld. “Schepen kunnen daardoor niet aansluiten op de terminals waar ze gekoeld worden”, vertelt Fred Compeer van Kloosterboer Container Logistics. “In de maand maart is het dan ook niet mogelijk om reefers te verschepen naar bepaalde gebieden in Azië."

Er zijn volgens Compeer al veel schepen geannuleerd die normaal die kant op gaan. "Soms wordt er uitgeweken naar subhavens in de omgeving, maar er worden ook leveringen helemaal gecanceld. Er gaan dan ook duidelijk minder goederen weg dan normaal om deze tijd. Dat beperkt zich overigens niet alleen tot transport met reefer-containers. Ook gewone zeecontainers kunnen vaak de havens niet in, omdat deze vol zitten.”

Minder uienexport
De situatie heeft onder meer directe impact op de export van uien. Wim Waterman van Waterman Onions schat dat er tot 20% minder geëxporteerd kan worden. “In theorie kunnen er meer uien weg dan nu het geval is. De containers vormen een belemmering. Als exporteur kijken we wel naar alternatieven voor de overzeese export.” Waterman doelt op het vrachtwagentransport, maar daarmee kan het gat slechts ten dele gevuld worden. “Daar is het nog iets te vroeg voor. De Europese  markt trekt doorgaans tweede helft maart aan.”

Verdubbeling prijzen
Als gevolg van de reeferschaarste rijzen de prijzen voor deze containers soms de pan uit. In sommige gevallen is zelfs sprake van een verdubbeling van de containerprijs, laat Waterman weten. “Rederijen maken van de nood een deugd. Die kostprijsverhoging maakt de Nederlandse uienhandelaar minder concurrerend met lokale leveranciers. Voor ons betekent dit dat we wel blijven exporteren, maar dat het minder hard gaat. Dat was overigens al het geval. Ik ga er vanuit dat die achterstand later ingelopen kan worden.”

Wanneer de situatie rondom de reefercontainers verbetert, is de vraag. “Pas als het coronavirus onder controle is, zal de logistiek weer op gang komen”, vertelt Compeer. “Een aantal havens in China is wel weer aan het opstarten, maar dit gebeurt mondjesmaat. De situatie zal niet direct normaliseren en nog een flinke nasleep hebben.”

Ziektedruk - Bruine roest
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden