Na de eerste campagneweek kan Suiker Unie de balans van de eerste 250.000 ton suikerbieten opmaken die is geleverd. Het weekgemiddelde komt uit op een suikergehalte van 15,9%. Dit is relatief zoet en gelijk aan vorig jaar. Het tarragehalte is met 8% laag. De winbaarheid is gemiddeld.
Suiker Unie heeft nog niet uit alle gebieden voldoende bieten ontvangen om uitspraken te doen over een volledig beeld. Ook zijn de partijen zeer wisselend en schommelen de suikerpercentages tussen 14% en ruim 17%. Met een percentage van 16,8%, leverde Walcheren bieten met het meeste suiker. Met 14,7% lag dit percentage op de Drentse zandgrond het laagste.
Wisselende tarra’s
Een tarrapercentage van gemiddeld 8,4% is laag (ter vergelijking; het jaar 2017 startte op 10,3%), maar wel hoger dan de 6,5% uit 2018. Zoals valt te verwachten zijn de suikerbieten van de zware kleigrond beduidend vuiler dan in de zandregio’s. De percentages lopen van 5,3% tot maximaal 17,6% wat een extreme uitschieter is.
Over de winbaarheid (WIN-getal) is Suiker Unie iets minder te spreken, al ligt deze dicht bij 2018. De kwaliteit is matig, zo schrijft het. Het gehalte stikstof en natrium is hoger, wat het gevolg is van de onregelmatige groei. Percelen die onder de droogte hebben geleden, en na de regen weer zijn gaan groeien, tonen duidelijk dit beeld.
Vergelingsziekte
Ook merkt het bedrijf op dat vergelingsziekte en bladschimmels effect hebben op de kwaliteit. Vooral de percelen die niet zijn gespoten, hebben met flinke aantasting te maken. Hierdoor blijft het suikergehalte achter. Door het gehele land wordt vergelingsziekte waargenomen. Vooral in het zuidwesten is dit merkbaar en zijn percelen tot 30% aangetast. Op deze vergeelde plekken loopt het suikergehalte ruim 1,5% terug. Suiker Unie verwacht hierdoor een grotere variatie in de suikergehaltes.
De bietencampagne is vrijdag 6 september van gestart in Dinteloord en op 10 september in Vierverlaten. Naar verwachting duurt de campagne tot 25 januari volgend jaar. Ook op veel andere plekken worden nu suikerbieten verwerkt. Zo is Tiense Suikerraffinaderij gestart met de verwerking in België en British Sugar op 2 van hun fabrieken in het Verenigd Koninkrijk.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/akkerbouw/artikel/10884043/bietencampagne-kent-zoete-start]Bietencampagne kent zoete start[/url]