Tegelijk met Fendt's lancering van de 900 S5 trekkers toont het ook een geheel nieuw bedieningsconcept: FendtOne. De vertrouwde armleuning met joystick is flink aangepakt. Het dashbord zelfs helemaal verdwenen. Op de 300- en 700-Vario is het als eerste verkrijgbaar.
Het nieuws sneeuwt wellicht een beetje onder bij de nieuwe zware trekkerserie, die tegelijk in Marktoberdorf wordt gelanceerd. Toch is het vanuit Nederlands oogpunt misschien wel interessanter. De 300- en 700-serie zijn beide modellen die enorm populair zijn in ons land. En Nederlandse gebruikers houden wel van nieuwe snufjes.
Emissienorm aangescherpt op 700-serie
De 700 Vario is wat de Engelsen het 'bread and butter' model noemen. De alleskunner die ook in ons land populair is bij loonwerkers, akkerbouwers en sommige melkveebedrijven. Nieuwe modellen voegt Fendt niet toe aan de serie. Voorlopig blijft die staan zoals het is. Wel voldoen de trekkers straks aan de Stage 5 emissienormen. Door hem met verschillende spoorbreedtes te leveren hoopt Fendt de serie ook aantrekkelijk te maken voor de wereldmarkt. Bijvoorbeeld Noord-Amerika.
De 300-serie krijgt wel 1 nieuw model: de 314 Vario. Die heeft iets meer vermogen en als enige de nieuwe FendtOne-bediening. Met een 12" touchscreen terminal, (rtk)-gps, Isobus sectiecontrole en VRA zit de 4-cilinder bomvol luxe functies. Op technisch vlak zijn er ook noviteiten. Dynamic Performance is een intelligente powerboost die zelf bepaalt hoeveel extra vermogen vereist is en voor welk element van de trekker.
Nieuwe bediening
Het bedieningsconcept werd door Fendt helemaal over de kop gehaald. Het merk liep jarenlang voorop met hun enkele multifunctionele hendel, maar de concurrentie zat niet stil. Het Duitse premiummerk hoopt zo weer aan de top te komen. Naast 1 rijhendel wordt het 'golfballetje' vervangen door een kruishendel voor de hydrauliekfuncties of voorlader. Deze heeft 27 functies. Ook o.a. CNH en John Deere doen dat op die manier. Met een grote draaiknop bedien je de terminal, zoals je van luxe auto’s gewend bent. Iedere chauffeur kan knoppen toewijzen en voor zichzelf opslaan. Een kleurcodering helpt je bij de functies. De kleur verandert wanneer je het ventiel van functie laat wijzigen! Er zijn meer handige snufjes, zoals het bedienen van 3 ventielen tegelijk op de voorlader en een snelkoppeling voor de hydrauliek.
De nieuwe joystick stuurt ook Isobus-functies aan. Naast de bekende stekker achterop heeft Fendt er straks ook 1 voorop. In de cabine, die verder qua bouw gelijk blijft, vind je maximaal 4 schermen. Het dashboard wordt door een tabletachtig-scherm vervangen van 9". In de armleuning zit een 12" terminal en een tweede 12" terminal is optie. Die zit in de dakrand, om bijvoorbeeld de werktuigfuncties op te tonen. Dat kan ook data van de trekker zijn. Alle schermen zijn geheel vrij programmeerbaar. Het digitale dashboard herbergt een navigatiesysteem met verkeersinformatie. Projectie op de voorruit, zoals Valtra uitprobeert, laat Fendt voor nu links liggen.
Trekker en kantoor verbonden
FendtOne, het grote nieuws, slaat op de koppeling die het merk legt tussen de chauffeur in de cabine en het kantoor van de boer of loonwerker. Zij staan continue in verbinding om gegevens uit te wisselen. Niet alleen alle parameters van de trekker maar ook het inplannen van werkzaamheden en velden. Deze connectiviteit gaat in de toekomst een grote rol spelen. Tot nu toe zet vooral John Deere hier fors op in. Fendt volgt daarin nu. Voor dit gedeelte hangt Fendt een iPad in de cabine. Ook Vantage Agrometius kondigde recent aan flink in te zetten op eenzelfde managementsysteem.
Alles wordt via 1 online platform beheerd dat het merk in eigen beheerd heeft. Hiervoor moet je wel de luxe Profi+ versie aanschaffen. Niet alleen geef je vanaf kantoor aan op welk perceel je aan de slag moet, ook kun je met Task Manager aangeven welke gewasbeschermingsmiddelen bijvoorbeeld moeten worden gebruikt. Is de taak klaar, dan krijg je hem automatisch weer terug naar kantoor geschoten. Om het geheel te laten praten met andere merken heeft Fendt een koppeling met DKE Agrirouter. Kort gezegd een Duitse tegenhanger van JoinData, die zich volledig op machines richt.
Perceeldata centraal opgeslagen
Naast rtk-gps zorgt Guide Sync ervoor dat alle percelen vastliggen met de bijbehorende AB-lijnen en perceelinformatie. Alle voertuigen gebruiken zo dezelfde data die centraal wordt opgeslagen. Vanaf november volgend jaar kunnen alle Fendt machines over dit systeem beschikken middels een software update. Het gehele FendtOne-concept wordt als eerste op 700's voor Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk gelanceerd. Daarna volgt de rest van Europa. Ook over kosten heeft het nog niets bekend gemaakt, maar er hangt ongetwijfeld een abonnementenstructuur aan vast.
Voor de chauffeur heeft Fendt nog meer in petto. Dankzij een 4.1 surroundsysteem met subwoofer heb je kraakhelder geluid uit de nieuwe DAB+ radio. Ook een dubbele antenne helpt daarbij. Net als op de nieuwe 900 zijn 8 microfoonopeningen in het dak verwerkt voor handsfree bellen. Verdere gelijkenissen met de nieuwe serie zijn er niet en dat is best bijzonder. Meestal krijgen de grootste trekkers als eerste de nieuwe snufjes. Op elektronisch vlak is dat nu dus bottom up en zeker een voordeel voor Benelux-gebruikers.
Nieuws op alle fronten
Naast het trekkernieuws komt Fendt met nog meer kleine nieuwtjes op de oogstmachines, hooibouwwerktuigen en spuittechniek. Een nieuw topmodel maaidorser: de Ideal 10 heeft een 16,2 liter MAN motor met bijna 800 pk. Dat is 150 pk meer dan het huidige topmodel en tevens meer dan de concurrenten aanbieden. In de cabine vind je niet langer een stuurwiel. Je bedient hem namelijk met een joystick in de linker armleuning, zoals bij shovels gebruikelijker is. Ook de Katana hakselaar krijgt een update. De Katana 650 heeft een aangepaste messenslijper en is leverbaar met het Kemper StalkBuster voorzetstuk.
Op de veldspuiten is OptiNozzle nieuw. Het lijkt veel op HTA van Agrifac. In de cabine stel je het gewenste druppelspectrum in. De combinatie regelt dan zelf de afgifte en druk. Doppen kunnen individueel of per groep bediend worden. OptiNozzle moet drift beperken, ook wanneer de afgiftehoeveelheid en rijsnelheid wijzigen. Zowel op de getrokken Rogator 300 als zelfrijder Rogator 600 is het leverbaar. De Rogator 300 is daarom van TIM (Tractor Implement Management) voorzien. Zo kan de veldspuit middels Isobus de trekker sturen en de rijsnelheid aanpassen om drift te voorkomen.
Opraapwagens
Ook de Tigo XR opraapwagens, die Fendt na de overname van Lely erfde, krijgt TIM aan bord. Zo kan de opraapwagen zelf de rijsnelheid bepalen zonder dat de pick-up wordt overbelast en vastslaat. De wagens worden in serie naar boven en naar beneden uitgebreid met volumes van 22m³ tot 50m³ inhoud. Bij de andere hooibouwmachines zijn er kleine nieuwtjes zoals een nieuwe schudder met de befaamde haaktand van Lely en updates aan de maaiers.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.