De mechanisatiewereld ziet het aantal gps-systemen die af fabriek besteld worden, in rap tempo toenemen; soms onder druk van het 'full-liner-schap', die alles bij boeren (AB-lijn tot oogstmachine) in hun kleur willen zien. Als het aan Vantage Agrometius ligt, blijft de klant zijn onafhankelijke positie wel behouden. "Die is cruciaal voor je onderneming."
Vantage Agrometius startte ongeveer 15 jaar geleden met de import van gps-systemen van Trimble. Inmiddels is het aantal producten behoorlijk toegenomen. Naast Pessl-vochtsensoren, de Veris bodemscanner en het AgroSpin rtk-correctiesignaal, kent het vanaf 1 juli ook de terminals van Müller. Daarbij ontwikkelt het eigen producten, zoals het online portaal Taakkaart.nl, maar ook hardware (zoals LogMaster en YieldMaster) op rooimachines.
Uitwisselbaarheid
"Ons verkoopnetwerk strekt zich uit over de Benelux en Duitsland. We hebben we 3 vestigingen met in totaal 75 medewerkers", legt Maarten van Kampen, marketingmanager bij Vantage Agrometius, uit. "In ons team zijn 5 medewerkers continu bezig met R&D. Zij ontwikkelen nieuwe technieken, maar zorgen ook voor uitwisselbaarheid met andere merken. We willen dé onafhankelijke precisielandbouwspecialist zijn en blijven. Een Nederlandse boer of loonwerker heeft zoveel merken op zijn erf. Hij kiest de techniek die bij hem past. Dat kan een veldspuit van Agrifac, een trekker van John Deere en pootmachine van Miedema zijn. Die machines moeten uiteindelijk met elkaar praten om precisielandbouw mogelijk te maken."
De full liners zijn het laatste decennium bezig aan een opmars. Ze kopen machinefabrikanten op om alles in 1 kleurstelling te leveren. Echter, John Deere waagt zich niet aan pootmachines of uienzaaimachines. Machines van derden blijven daarom altijd aanwezig. Volgens Vantage Agrometius is het een reden om te kiezen voor een onafhankelijk platform: Taakkaart. Daar schreven we al eerder over.
Te weinig aandacht
Van Kampen: "Zo goed als er over de aanschaf van een trekker nagedacht wordt, zo slecht gebeurt dat bij aankoop van een gps-systeem. Af fabriek een systeem aanschaffen is aanlokkelijk, want het oogt goedkoop en ziet er mooi uit. Alles is geïntegreerd. 'We hoeven alleen maar een AB-lijntje te zetten'. In de praktijk zien we dat bedrijven snel investeren. Die nieuwe trekker wordt af fabriek met gps uitgerust, maar dat praat weer niet met de hakselaar. De data is niet uitwisselbaar. De keuze voor een systeem is daarom cruciaal voor je bedrijfsvoering. Is het nu niet, dan misschien wel over een aantal jaar."
Het bedrijf merkt tevens dat systemen soms onder valse voorwendselen worden verkocht, of door vertegenwoordigers die niet goed op de hoogte zijn. Zo blijkt het achteraf een kat in de zak. Het bedrijf pleit daarom in de eerste plaats voor een merk-onafhankelijk systeem, dat in alle cabines werkt. Trimble werkt daarvoor met Android, zodat het altijd universeel is. "Gaan we nog een stap verder, dan wordt de losse terminal misschien wel helemaal verleden tijd en draait het alleen om de software", zo meldt Van Kampen. "Dat zien we al gebeuren in nieuwe auto's. Ook oude machines kunnen we up-to-date maken met Müller-techniek. Zo is de afgifte met Isobus regelbaar op bijna ieder werktuig."
Ondersteuning
Niet alleen over het genereren van data moet je goed nadenken. Ook de opslag en de verwerking vergt volgens het bedrijf aandacht. Ga er net zo mee om als je product, zo luidt hun devies. "Je moet het goed opslaan, sorteren en afleveren. Daarvoor roept het hun Taakkaart-platform in het leven. Net als bij alle techniek valt of staat het met de juiste ondersteuning."
Ook op dit front hoopt Vantage Agrometius een belangrijke rol te spelen; zeker bij mechanisatiebedrijven die zelf de kennis niet hebben. "Voor het onderdeel 'teelt' werken we samen met diverse adviseurs. Wij nemen het technische vraagstuk op ons, omdat de teeltadviseur hier meestal weinig feeling mee heeft", legt directeur Dennis Nijland uit. "We zien dat steeds meer mechanisatiebedrijven naar ons toe komen voor ondersteuning. In Utrecht hebben we een uitgebreide helpdesk. We zijn dus veel meer dan alleen maar Trimble. Dat willen we uitdragen. Voor alles bieden we een oplossing, ongeacht het merk."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.