De hogere verkoopprijzen van de agrarische producten en het uitkeren van premies door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) hebben de rekening-courantpositie van de akkerbouwbedrijven gespekt. Dat toont de liquiditeitsmonitor van ABN Amro en Wageningen Economic Research.
Aan het einde van het eerste kwartaal van dit jaar stond er gemiddeld €54.000 op de rekening-courant van akkerbouwbedrijven. Dat is fors meer dan 1 jaar eerder. Gedurende de eerste 3 maanden van 2019 is gemiddeld €17.000 bijgeschreven.
Hoge productprijzen
De financiële balans bij akkerbouwbedrijven is wel flink beter dan 1 jaar geleden, want toen waren de productprijzen fors lager. Ook zijn er door RVO.nl premies uitbetaald. ABN Amro schrijft dat het mogelijk is dat een gedeelte van de producten eerder is afgezet, waardoor eerder meer geld binnenkwam. Vooral in maart was dit het geval.
De toegerekende kosten zijn gedaald. Daarbij zijn ook de neveninkomsten en privé-onttrekkingen in het saldo verwerkt, maar dat geldt niet voor de overschrijvingen naar de spaarrekening. Naast de inkomsten, waren ook de uitgaven in het eerste kwartaal hoger. Daarnaast werd in maart fors meer afgelost, waardoor de afschrijvingen hoger liggen dan 1 jaar eerder. Hogere leningen en aflossingen kunnen volgens de bank een gevolg zijn van de droogte in 2018.
Grote verschillen
De verschillen tussen de akkerbouwbedrijven zijn groot. De bedrijven die voldoende vrij te verkopen product hadden, konden profiteren van hoge marktprijzen. Ook zijn er voldoende akkerbouwbedrijven met een kleine oogst, tegen lage contractprijzen.
ABN Amro verwacht dat de akkerbouwers het relatief hoge saldo in het tweede kwartaal nodig gaan hebben. Aangezien een groot gedeelte van de gewassen zijn verkocht, wordt een lagere inkomstenstroom verwacht. Doorgaans ligt het financiële niveau in de eerste 2 kwartalen redelijk gelijk. Daarnaast zijn ook dieselkosten hoger, wat de liquiditeitspositie ook onder druk zet.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.