Het Belgische Greenyard zet zijn tak met conserven te koop. Tezamen met het schrappen van honderden banen hoopt het bedrijf de financiële cijfers terug in het zwart te krijgen. De conservengroentendivisie heeft 2 fabrieken in België en 1 in Nederland.
Greenyard bracht deze plannen vrijdag 15 maart naar buiten. Het gaat al langer slecht met het bedrijf. De schuld bedraagt inmiddels 5 tot 6 keer de brutowinst. Door ruim 400 banen te schrappen, fabrieken af te stoten en de activiteiten in industriegroenten te verkopen, moet het tij worden gekeerd.
Verkoop van conserventak
In alle landen schrapt Greenyard banen. De meeste banen worden in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland geschrapt, maar ook in Nederland gaan een aantal banen verdwijnen. De divisie voor groenten en fruit heeft 2 fabrieken in België (Rijkevorsel en Bree) en 1 in Nederland (Velden). Het bedrijf publiceert geen cijfers over de tak, maar tegen het Belgische De Tijd zegt het dat de verkoop minimaal €100 miljoen op moet leveren.
Naast de conserventak voor groenten, worden er ook diepvriesfabrieken verkocht en ander minder belangrijke onderdelen. Al met al moet dat dit boekjaar €20 miljoen in het laatje brengen en voor volgend boekjaar €44 miljoen.
Droge zomer
Volgens Hein Deprez, de CEO van het bedrijf, heeft de extreme zomer het extra moeilijk gemaakt voor Greenyard. Hij deelt het leiderschap met CEO Marc Zwaaneveld. Beiden zijn positief over de toekomst. Ondanks deze feiten zegt het bedrijf wel dat de teeltcontracten rond zijn en het areaal volgepland.
Greenyard heeft ondertussen al een serie aan fusies, reorganisaties en verkopen meegemaakt. Voorheen heette het Pinguin, in 2013 verkocht het aardappelverwerker Lutosa aan McCain en in 2015 fuseerde het met 2 sectorgenoten. Zo wilde het bedrijf het grootste groente- en fruitbedrijf ter wereld te worden: Greenyard Foods. Ook toen werd er geschoven met de activiteiten in (diepvries)groenten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.