Sommige trekkerfabrikanten richten zich op waterstof of gas en anderen gaan op de elektrische toer. Ook John Deere doet dat. Begin dit jaar toonde het een uniek concept, waarbij een trekker zonder zwaar accupakket toch lange werkdagen kan maken.
De autonome elektrische trekker van John Deere maakte in april flink wat tongen los. Als een van de weinige fabrikanten biedt het al jaren een elektrische trekker aan. De RE-modellen hebben een generator en een stekker op de achterbrug; daarmee zou je een kunstmeststrooier kunnen aandrijven. Voor veel succes zorgde dat niet, mede omdat het aantal toepassingen zeer beperkt blijft.
Op de Sima (2017) in Parijs toonde John Deere de Sesam. Een 'standaard' wieltrekker met een gigantisch accupakket die 130 kW (177 pk) levert. Het grootste nadeel: de accu gaat slechts 4 uur mee en opladen kost 3 uur. Echt praktijkrijp is het dus niet.
Duits ICT-project
Het Sesam-project maakt deel uit van het Duitse overheidsprogramma IKT für Elektromobilität ofwel: ICT voor elektromobiliteit. Ongeveer de gehele Duitse machine-industrie is hierbij betrokken, inclusief diverse universiteiten en onderzoeksinstituten. Samen met de universiteit in Kaiserslautern is John Deere betrokken bij het project GridCon. Daar maakt Sesam deel van uit.
Om het accuprobleem op te lossen, gingen John Deere en partners terug naar de tekentafel. Wat volgde was een compleet nieuw voertuig, dat nog enigszins wat weg heeft van een trekker (minus cabine). Meest opvallend zijn het enorme haspel en de kraanarm. De trekker is niets meer dan een gigantisch zelfrijdend kabelhaspel met driepuntshef en aftakas. Dat ziet er wat gek uit, maar wie erover nadenkt kan niet anders dan concluderen dat het met een hoop nadelen afrekent.
Elektrisch sleepslangen
Dieselmotoren zijn voor de landbouw enorm praktisch. Je kunt er overal mee overweg, kunt ze flink afbeulen en je hoeft relatief weinig gewicht mee te slepen voor een lange werkdag. Daarnaast is er weinig stilstand om te tanken. Het elektrische systeem van de elektro-sleepslangtrekker (GridCon 2) is goed voor maar liefst 700 volt gelijkstroom (DC), goed voor een vermogen van dik 400 pk (300 kW).
De trekker is getest in Duitsland, op de universiteit van Kaiserslautern. Op de kopakker staat een zelfrijdend stroomstation dat meebeweegt met de trekker en helpt om de kabel te verleggen. Draadloos communiceert de trekker met het basisstation. In 2019 gaan John Deere en de universiteit in Kaiserslautern verder met het project. De bedoeling is nu om bijpassende elektrische werktuigen te ontwikkelen.
'Plug-in hybride'
Wie niets ziet in een onbemande elektrotrekker kan ook bij John Deere terecht. Al eerder presenteerde het een plug-in hybrid trekker. Het gaat om een standaard trekker waar in de fronthef een accupakket hangt met 30 kilowattuur. Is het accupakket leeg, dan kun je snel wisselen en de lege accu opladen op het erf. John Deere ziet vooral voordelen voor de bedrijven die zelf groene stroom opwekken. Ook de zogenaamde Battery Boost trekker maakt deel uit van het Gricon project.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/akkerbouw/artikel/10880824/deere-boekt-vooruitgang-met-elektrotrekker]Deere boekt vooruitgang met elektrotrekker[/url]