Een piepkleine desk herbergt een grote innovatie op de Agritechnica. De Canadese DOT-robottrekker staat niet in Duitsland, maar zijn makers wel. Het bedrijf wil vooral reacties peilen. In Europa hun autonome voertuig verkopen, zien ze nog niet zitten.
Op het Canadese paviljoen zijn verschillende machinefabrikanten vertegenwoordigd, waaronder Seed Master. Dit bedrijf zit achter DOT. Een autonoom voertuig dat gebruikt kan worden in combinatie met een zaaimachine, overlaadwagen en andere werktuigen. "Om ons prototype naar Hannover te vervoeren, was tijd- en kostentechnisch gezien niet haalbaar", legt marketing manager Cory Beaujot uit. "We willen wel graag de mening peilen van Europese akkerbouwers en horen wat ze van ons concept vinden."
Van 20 naar 6 meter
Beaujot is de zoon van akkerbouwer en uitvinder Norbert Beaujot. Hij is verantwoordelijk voor de marketing en communicatie. In Noord-Amerika is Seed Master vooral bekend van zijn enorme graanzaaimachines. De techniek staat haaks op het laatste concept van Beaujot: DOT. Een U-vorming autonoom voertuig, dat snel machines aan kan pikken en zelf zijn werk kan doen. Hij is bovendien klein en daardoor lichtgewicht. Heel wat anders dan de 20 meter brede monsterexemplaren die het ook bouwt.
Voor Europa is DOT nog niet geschikt, zo denkt de marketingman. "Beursbezoekers laten direct weten dat de maximale transportbreedte in Duitsland 3 meter moet zijn. Dat halen we niet. Ik denk niet dat de perceelgrootte een probleem is. Het is niet ons doel om de machine in Europa te gaan verkopen. Misschien dat Oost-Europa eerst aan de beurt komt. We proberen namelijk op arbeid te besparen en met een robot 24 uur per dag, 7 dagen in de week te werken."
DOT in een notendop:
DOT werd officieel gelanceerd tijdens de Canadese buitenbeurs Ag in Motion. Daar was hij de 'talk of the town'. Beaujot verbaast zich erover hoeveel beursgangers DOT al kennen; dankzij berichtgeving op sociale media. "In 2018 starten we met een productie van 5 stuks. Die gaan draaien in een cirkel rondom onze fabriek in Regina, Saskatchewan. Naast een zaaimachine gaan de robots ook met een veldspuit, landrol en overlaadwagen aan de slag. Vooral om praktijkervaring op te doen. Na deze eerste test volgen meerdere exemplaren die we elders in Canada en de Verenigde Staten in gaan zetten. Pas daarna is Europa aan de beurt."
Vrees voor wetgeving
Het aantal fabrikanten dat autonome voertuigtechniek op de Agritechnica toont, is gering. Navraag leert dat vooral de Europese wetgeving wordt geschuwd. Die laat geen ruimte over om te experimenteren. Gaat het mis, dan zijn de gevolgen niet te overzien. Daarom wordt veel over het onderwerp gesproken, maar weinig in de praktijk uitgevoerd. Uitzondering daargelaten.
DOT heeft dat probleem niet, zegt Beaujot. "In Canada is de wetgeving niet zo’n probleem. Europa is dichtbevolkt en de percelen relatief klein. Dat is een nadeel. Wij kunnen in alle rust op onze prairie testen."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.