Twee kilo witvlezige aardappelen (we hebben het per slot van rekening over Groot-Brittannië), een kilo peen of een pond spruiten voor 15p (circa €0,18). Met de traditionele groenten voor de kerstdis wordt door Engelse supermarkten gestunt in de dagen voor kerst om maar zoveel mogelijk klanten in de winkel te krijgen. Daarmee geven de supermarkten een heel verkeerd signaal af over de waarde van eten, stelt de Britse boerenbond NFU.
Met een paar extreem goedkope producten klanten trekken in de hoop dat ze ook duurdere producten in het winkelwagentje leggen met een hogere winstmarge. Dat heet de 'loss leader'-strategie en is niet ongebruikelijk in de retail. Stunten met groenten wekt bij consumenten verkeerde verwachtingen volgens de NFU. "Hoewel promoties een positieve invloed kunnen hebben op telers door de verkoopvolumes te stimuleren, maken telers zich al langer zorgen over de impact die hoge kortingen kunnen hebben op de verwachtingen van de consument over de werkelijke waarde van Britse producten", vertelt een woordvoerder van de NFU aan The Guardian. Hoe leg je het een consument uit dat net voor de kerst peen 15p (€0,18) kost terwijl die de rest van het jaar voor 65p (€0,79) in het schap ligt?
Het andere pijnpunt voor de Britse boeren is wie de rekening betaald voor de stuntprijzen. Supermarkten beweren dat ze de kosten voor de korting zelf opbrengen, maar boeren twijfelen daaraan. Telers hebben doorgaans langetermijnafspraken met supermarkten. Het cadeautje dat supermarkten de consument geven zit volgens een bron van The Guardian verwerkt in de jaarprijs voor de teler. "Iedereen die een zak wortels voor 17p verkoopt, lijdt een enorm verlies", vertelt een insider aan de krant. Zulke dynamiek onderstreept de ongelijke macht in de agrarische toeleveringsketens. Boeren worden geconfronteerd met stijgende productiekosten terwijl de prijzen die ze ontvangen voor hun producten gelijk blijven of zelfs wat dalen.