Zelden is het in deze tijd van het jaar zo lastig geweest de aardappelmarkt te duiden. Normaal kun je rond deze tijd wel een lijstje maken met de factoren die de toon bepalen voor de komende weken en maanden. Het lijstje is wel samen te stellen maar daaruit destilleren welke richting de markt kiest is haast onbegonnen werk.
Natuurlijk, de positievelingen in de aardappelmarkt zeggen: the 'only way is up'. Ga maar na: de verwachte oogst in met name het zuidelijk deel van Nederland tot in België aan toe (vooral Wallonië) is flink lager dan het meerjarig gemiddelde. Daar hoort geen prijs bij van tussen de €12 en €19 per 100 kilo, zoals die deze week in de EU-4 landen op het bord wordt gezet. Daar hoort een markt bij die later in het seizoen kan oplopen naar €30, kijkend naar de termijnmarktnotering van het april 2025 contract.
De voortrekkers in de aardappelmarkt zijn vooral Innovator, Agria maar ook Markies. Dan kunnen de andere rassen zoals Fontane niet achterblijven. De positief ingestelde persoon werpt dan ook nog eens de exportkansen in de strijd, met de blik op landen als Zwitserland (Innovator) en Spanje (Agria) die vandaag de dag al aan de markt zijn.
Minder goed geschudde kaarten
De twijfelaars (die hoeven niet per se als negatieveling te worden beschouwd) beamen de tegenvallende aardappeloogst in een belangrijk deel van Nederland en België, maar zeggen dat de aardappeloogst in vooral Duitsland redelijk tot goed is. Datzelfde geldt voor Frankrijk. Tel daarbij de areaaluitbreiding op in de genoemde landen en de kaarten liggen minder gunstig geschud. Een prijs in het voorjaar van boven de €30 wordt dan een lastig verhaal. Zo beschouwd, is €20 à € 25 het hoogst haalbare.
Word fritesafzet maatgevend?
Een belangrijk factor voor de stemming en daarmee de richting van de aardappelmarkt is de afzet en ook prijsvorming van het eindproduct frites. Geluiden in de markt dat de afzet van frites wereldwijd aan het minderen is, worden sterker. De concurrentie in de wereld van de niet al te transparante fritesafzet is alleen maar groter geworden, wat niet meer dan logisch is gelet op de prijsstijgingen van de laatste jaren. Insiders melden dat vanzelfsprekend alle partijen de prijs van het eindproduct op niveau willen houden, maar dat dit niet veel langer houdbaar is. Sterker nog, de prijs staat onder druk. Dat kan betekenen dat fritesverwerkers wat achterover gaan hangen de komende periode. Dat heeft vanzelfsprekend zijn weerslag op de stemming en komt die niet ten goede.
Nu eerst alle aardappelen achter de planken krijgen, is het devies. De rooiperiode is nog lang niet ten einde. Menig teler begint nog te zweten bij de herinnering aan vorig seizoen. Wat een gelopen race leek, pakte toen heel anders uit. Perikelen rond de oogst kunnen de stemming zo weer doen veranderen.