Agrifoto

Nieuws Aardappelen

Bayer stapt in aardappelen met deal Solynta​​​​​​​

Maandag 12:15 uur - Niels van der Boom - 9 reacties

Chemiegigant Bayer stapt in de wereld van aardappelen door een samenwerking aan te gaan met het Nederlandse Solynta. Dit bedrijf is sinds 2006 bezig met de ontwikkeling van aardappelen uit zaad. De deal met Bayer moet ervoor zorgen dat de eerste commerciële rassen binnenkort op de Afrikaanse markt beschikbaar komen.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Solynta uit Wageningen werkt met een lange aanloop aan de ontwikkeling van zogenaamd true potato seed (TPS), kortweg: aardappelen uit zaad. In 2006 werd het bedrijf gestart en in 2011 presenteerde het de eerste 'zaadaardappel'. Vele malen werd hun werk aangemerkt als baanbrekend en revolutionair. Al in 2017 presenteerde het bedrijf een ras met twee resistenties, maar tot een commerciële doorbraak leidde dat niet. In 2021 werd nog €21 miljoen opgehaald bij investeerders om de ontwikkeling te versnellen. Ook andere veredelingsbedrijven doen onderzoek naar aardappelen uit zaad.

25 gram zaad vervangt 2.500 ton pootgoed
Voor het commercieel maken en vermarkten van de aardappelen uit zaad gaat het bedrijf nu een partnerschap met Bayer aan. Dat maakten beide partijen vandaag (24 juni) bekend. Kenia en India zijn de eerste twee landen waar de TPS-rassen beschikbaar komen. Een zakje met 25 gram zaad vervangt dan 2.500 ton traditioneel pootgoed. Dit vereenvoudigt het transport naar verre en moeilijk bereikbare bestemmingen enorm.

Volgens Frank Terhorst van Bayer is het voordeel voor dit bedrijf dat het kleine boeren in Afrika en India kan ondersteunen en zo de voedselzekerheid in een land verbeteren. "We verwachten dat aardappelen uit zaad een positieve impact hebben op gemeenschappen." Één van de grootste uitdagingen voor deze telers is de beschikbaarheid van uitgangsmateriaal met een hoge kwaliteit. Aardappelzaad draagt geen ziektes met zich mee en kan zo een groot verschil maken. Om het product commercieel uit te rollen gebruikt Bayer zijn bestaande netwerk voor de verkoop van groentezaden.

Focus op grote markten
Volgens Solynta-CEO Peter Poortinga is hybride veredeling inmiddels een bewezen concept. "De samenwerking met Bayer zorgt ervoor dat we true potato seed op een grotere schaal commercieel kunnen gaan inzetten wereldwijd. India is de op een na grootste markt voor aardappelen wereldwijd, waardoor het bedrijf zich hier op richt. In Kenia staat de aardappel op nummer twee van meest populair voedsel.

Hoe snel we de hybride aardappel uit zaad in West-Europa gaan zien, is nog afwachten. In 2021 kondigde Solynta een samenwerking met Averis aan, het kweekbedrijf van Avebe. Toen werd uitgesproken dat in 2027 de eerste commerciële rassen verwacht werden. Het hybride veredelingsproces heeft als voordeel dat het in vijf jaar een resistent ras op de markt kan brengen, waar de traditionele veredeling daar vijftien jaar over doet. Ondanks bijna twee decennia onderzoek is het gebruik van hybride rassen nog niet commercieel uitgerold.

Nieuwe leiding
Eerder dit jaar kondigde Solynta al een nieuwe identiteit aan waarmee het verschuift van een puur onderzoek gedreven organisatie naar commercieel werken. De samenwerking met Bayer is geen heel grote verrassing. Behalve dat het bedrijf Peter Poortinga (voormalig CEO van Plukon Food Group) aantrok, kwam ook Joost van Regteren als CCO aan boord. Hij werkte voorheen als hoofd marktontwikkeling bij de groentezadentak van Bayer.

Ziektedruk - Phytophthora
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden