Aardappelcoöperaties Agrico en Nedato maakten gisteren (28 april) bekend de mogelijkheden tot een samenwerking op het gebied van tafelaardappelen te verkennen. Een pootgoedhandelshuis met een dochterbedrijf in tafelaardappelen en een coöperatie actief op de consumptiemarkt. Dat is een interessante combinatie.
Wat zijn de plannen? En hoe moet de samenwerking eruitzien? Dat vroeg Boerenbusiness aan algemeen directeur van Agrico, Jan van Hoogen
Het voornemen om de krachten te bundelen, is gisteren naar buiten gebracht. Hoe concreet zijn de plannen?
"We zitten in een vroege fase. De tafelaardappelmarkt voor verandert snel en om de teelt voor onze telers interessant te houden, moeten we daarop inspelen. Agrico en Nedato zijn beide coöperaties met als uiteindelijk doel het maximale uit de teelt te halen voor de ledentelers. We denken dat we beter op die veranderde en krimpende markt kunnen inspelen door onze krachten te bundelen. Daarvoor hebben we een aantal scenario's in gedachten die we gaan onderzoeken."
Is de overname van Agrico-dochter Leo de Kock door Nedato het meest voor de hand liggende scenario?
"Met de samenwerking tussen Leo de Kock en Nedato zijn inderdaad synergievoordelen te halen. Nu hebben beide bedrijven een eigen spoel-, sorteer- en verpakkingslijn. In een tafelmarkt die krimpt, moet je daarom de vraag stellen of dat niet efficiënter kan."
"Maar de samenwerking tussen Agrico en Nedato kan verder gaan. De teelt is, mede door alle kwaliteitseisen en aanvullende certificeringen, behoorlijk specialistisch geworden. De tafel- en pootgoedteelt schuift daarmee steeds verder naar elkaar op. Door zowel de ontwikkeling van nieuwe rassen (met alle kwaliteits- en duurzaamheidseisen die daarbij horen) als de teelt van pootgoed en consumptieaardappelen in eigen hand te houden, word je een sterke partner voor grote afnemers. Denk dan aan de supermarktketens."
In 2010 heeft Agrico de fritesaardappeltak afgestoten en overgedaan aan Aviko. Waarom dan nu de keuze om de mogelijkheden op de tafelmarkt wel verder te verkennen?
"Op de fritesmarkt konden we indertijd niet meer het verschil maken voor onze ledentelers. Onze volumes waren te klein op de totale aardappelmarkt. De tafelmarkt is een veel kleinere markt en ik denk dat we daar samen een veel groter aandeel op hebben."
Verwacht u dat de mededingingsautoriteit bezwaren heeft tegen een samenwerking?
"Bij het onderzoek naar de mogelijkheden voor samenwerking stellen we ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op de hoogte. Ik verwacht niet dat vanuit die hoek veel bezwaren komen. Als je alleen in Nederland kijkt, dan kunnen we misschien te dominant worden, maar op Europees niveau blijven er nog genoeg andere spelers over. Misschien kun je het een beetje vergelijken met de suikerbietenverwerkers. In Nederland zijn er nog twee fabrieken van één eigenaar. Toch is de fusie tussen CSM en de Suiker Unie destijds goedgekeurd."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/akkerbouw/aardappelen/artikel/10898155/tafelaardappelen-rendabel-houden-dat-is-onze-taak]'Tafelaardappelen rendabel houden, dat is onze taak'[/url]
juist!! mee eens! niet betalen dan geen product. ik krijg m'n kunstmest/ diesel ook niet goedkoper , marktconforme prijzen, prima als je samengaat maar dan gewoon zeggen; die prijs zo nee , dan geen product . basta