De aardappelmarkt straalt de laatste weken weinig dynamiek uit wat richting seizoen 2022/2023 niet echt motiverend werkt voor de teler. Een ding is zeker: een verdere daling van het areaal zou de verwerkers in West-Europa zeer slecht passen gezien de positieve ontwikkeling van de wereldwijde afzet van het eindproduct.
Feit is echter dat telers er qua rendement op de teelt te weinig op vooruit zijn gegaan de laatste jaren. De coronapandemie speelt daarbij voor een deel een belangrijke rol in de laatste twee seizoenen, maar ook de verdere verhoging van de kostprijs. Dus of de door de verwerkers gewenste areaalverhoging in 2022 überhaupt zal gaan plaatsvinden, en zo ja in welke mate, is nog de vraag.
Dat de contractprijzen naar een hoger level gaan, is inmiddels wel duidelijk. Aviko is, zover bij de redactie bekend, de eerste die de contractprijzen bekend heeft gemaakt met een verhoging van gemiddeld €25 per ton. Het is niet alleen de contractprijs die het saldo voor voor de teler maakt of breekt. Vaak speelt de constructie eromheen een doorslaggevende rol in het netto eindresultaat per hectare. De fabriek legt een deel van de tonnen per hectare vast. Voor de tonnen daarboven is nog geen prijs vastgesteld. Voor deze zogenaamde meeleverkilo's, wordt de prijs later door koper en teler bepaald. Dat gebeurt weliswaar op basis van de 'dagmarkt', je moet je anno 2022 echter afvragen wat deze markt nog inhoud.
Verwerkers willen wel, maar wat doet de teler?
Conclusie: de verwerkers zijn goed te spreken gezien hoe de zaken afzet technisch verlopen en willen verder opschalen in volume. Echter, hoe de telers erin zitten voor komende seizoen(en) is de vraag. In met name België is het aantal verwerkers in een relatief klein werkgebied groot versus het aanbod grondstof waar men elkaar om verdringt. Frankrijk is natuurlijk een mooie achtertuin voor de Belgen, echter de Franse boer staat er ook niet bekend om het feit dat hij erg meebuigend is. Kortom, de panelen in de markt kunnen al voor de start van seizoen 2022/2023 wel eens gaan schuiven van een aanbod naar een vraag gedreven markt. Die vraagt vooral van de afnemers een andere houding, waarbij 'vertrouwen' een sleutelwoord is.