Shutterstock

Inside Aardappelen

Fritesconsumptie terug op pre-coronaniveau

27 Augustus 2021 - Niels van der Boom

Zo'n anderhalf jaar na de wereldwijde uitbraak van het coronavirus heeft de export en consumptie van frites wereldwijd weer een niveau bereikt van voor de crisis. Dat blijkt uit exportcijfers van dit voorjaar en het begin van de zomer. Wel zijn enkele opmerkelijke verschuivingen zichtbaar. Wat die zijn lees je in deze analyse over de Europese en mondiale fritesmarkt.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Ondanks een bijna volledige sluiting van de horeca gedurende de coronapandemie heeft de fritesexport en -consumptie aardig standgehouden. Nu in veel landen restaurants weer volledig zijn heropend, kan de export ook die laatste paar procenten weer goedmaken. In juni van dit jaar lag de wereldwijde export ruim 1% hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het verschil met 2 jaar eerder bedraagt slechts 2%, terwijl het toen om een record ging.

De grote 4
Wel is zichtbaar dat de grote 4: België, Nederland, de Verenigde Staten en Canada een (iets) kleinere rol spelen bij de export van frites. Er is duidelijk met volumes geschoven tijdens de coronacrisis. Het gaat om relatief kleine percentages. Meer dan 80% van alle diepgevroren frites wordt wereldwijd door deze 4 landen geëxporteerd. Procentueel gezien heeft vooral China veel gewonnen in het laatste anderhalf jaar. Tegelijk importeert het land ook meer frites.

In de 12 maanden tot en met mei hebben zowel België als Nederland hun volume zien dalen. In België is dat een kleine procent. Nederland tekent voor 6,5% minder export. Vooral Canada ziet een plus in de export. Die komt 12,5% hoger uit over 12 maanden. Dat is enigszins bijzonder omdat het land juist een kleine oogst kende. Tegelijk heeft het veel naar buurland de VS uit kunnen voeren. Dit land vinden we op plek 4, met een plusje van 1,5%.

35% meer consumptie
Deze periode van 12 maanden was goed voor een diepgevroren fritesexport van 7,8 miljoen ton. Dit is ruim 1% meer dan in dezelfde periode gedurende 2019-20. Vergelijkend met dezelfde maanden in 2018-19, dan komt dit volume slechts 2% lager uit terwijl toen sprake was van een record. Zo blijft nog steeds een stijgende lijn in de export (en dus consumptie) van frites zichtbaar over een periode van 10 jaar. Die groei in volume bedraagt 35%.

De meest opvallende groeier in de exportlijst is China. Het uitgevoerde volume frites is meer dan verdubbeld in 12 maanden tijd. Het gaat om ruim 45.000 ton, op wereldschaal een klein volume. België, de nummer 1, zet 2,65 miljoen ton af! Grote afnemers van Chinese frites zijn Hongkong, Thailand en de Filipijnen. Daarbij moet wel gezegd worden dat de afzet de laatste maanden afneemt. Deels door druk van het coronavirus, dat soms nog oplaait en voor disruptie in de consumptie zorgt.

Chinese import
Ook de import van frites groeit. In juli lag de invoer een vijfde hoger dan vorig jaar in dezelfde maand. Deze frites komt bijna volledig uit de VS en Argentinië. Deels is dat te wijten aan het feit dat de Chinezen weinig eigen voorraad meer hebben. Wat helpt is dat de fritesprijs flink lager ligt dan een jaar eerder. De prijs van Belgische en Nederlandse frites is juist met 10% toegenomen.

Kijkend naar de Europese cijfers voor juni (de meest recente), is herstel zichtbaar ten opzichte van eerder dit jaar. Dit is vooral te danken aan prijsdalingen die frites interessanter maken. Het totaal exportvolume voor de EU-27 ligt maar liefst 60% hoger dan in juni vorig jaar. Daarmee komt het volume van 175.000 ton frites een kwart hoger uit dan voor de coronapandemie. Over een periode van 12 maanden ligt het uitgevoerde volume 14% boven de periode daarvoor.

Horeca jaagt fritesconsumptie aan
De EU heeft aan het Midden-Oosten een stabiele klant met Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten. In juni heeft het Verenigd Koninkrijk het stokje overgenomen als grootste afnemer van S-A. Het geïmporteerde volume ligt anderhalf keer hoger dan een jaar eerder. Door het herstellen van de Britse horeca is duidelijk meer vraag naar chips merkbaar. Zuid-Amerika is opnieuw een groeimarkt voor de EU en dat geldt ook voor Afrika. Duidelijk is zichtbaar dat de Europese horeca zich ook heeft heropend. Onderlinge export in de EU nam met 85% toe in juni.

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden