HZPC heeft besloten om per 1 mei met de bedrijfsactiviteiten van Solentum B.V. te stoppen vanwege tegenvallende snelheid van digitalisering in de agrarische sector. Solentum is een dochteronderneming van HZPC die in 2015 is opgericht. Het bedrijf had als doel om digitale en producten en diensten voor de agrarische sector te ontwikkelen en te vermarkten.
"Zonder enige twijfel zien en beseffen wij binnen HZPC het steeds meer toenemende belang van digitale data in de agrarische bedrijfstak. Anderzijds constateren wij ook dat deze digitaliseringsontwikkeling zich in de aardappelbedrijfsketen langzamer ontwikkelt dan gedacht," zegt commercieel directeur Herman Verveld. "Solentum is indertijd opgericht om digitale technieken, die we bij HZPC in onze bedrijfsvoering gebruiken, ook voor andere partijen in de keten beschikbaar te maken. We zien echter dat de digitalisering in de agrarische sector langzamer gaat dan eerder verwacht en achterblijft in vergelijking bijvoorbeeld met de consumenten markt."
Digitalisering gaat door
Solentum heeft bijvoorbeeld een instrument om digitaal de kleur van frites te meten, een digitaal instrument dat gegevens gedurende de bewaring verzamelt en Solgrader waarmee in het land een digitale veldanalyse gemaakt kan worden van een proefrooiing.
"HZPC heeft diverse projecten lopen op het gebied van digitalisering en daar gaan we ook mee door. Denk bijvoorbeeld aan de slimme bigbag," zegt Verveld. "Digitalisering zet zeker door maar we hebben op dit moment nog geen zicht op de finishlijn. Om het proces van digitalisering te versnellen willen wij focus aanbrengen. De activiteiten van Solentum passen daar op dit moment niet tussen."