Steeds vaker wordt duidelijk dat de Belgische industrie de koploper is op de aardappelmarkt en dat de Nederlandse industrie schoorvoetend volgt. Dit heeft te maken met de lagere dekking van vaste prijs aardappelen en de betere afzet van frites dan bij de Nederlandse verwerkers. De behoefte voor het bijkopen van vrije aardappelen komt dan ook volledig vanuit België, aangevuld met vraag vanuit een Duits handelshuis.
In de afzetkanalen van voorgebakken product onderscheiden we 4 afzet kanalen: export, retail (supermarkt), fastfood en foodservice. Met name export en retail lopen prima en zelfs beter dan in de periode voor corona. En juist in die segmenten zijn de Belgische verwerkers actief.
Nederlandse fabrieken melden geen behoefte te hebben een extra aardappelen. De Nederlandse markt voelt wel 'schoon' aan, door het fors ruimen van aardappelen in de periode september-november. Dus dwingend aanbod lijkt ervoor nu niet te zijn.
De Belgische industrie meldde zich vandaag ook weer wat nadrukkelijker op de markt om extra aardappelen te kopen. Nu duidelijk is hoe het gaat werken met de Brexit komt er weer wat extra vraag vanuit Engeland. Ook de export van voorgebakken frites lijkt nog geen gas terug te nemen ondanks de aanhoudende coronacrisis wereldwijd.
Doordat het aanbod ook op de iets hogere markt (€5) nog steeds niet dik is bezaaid, lijkt het erop dat als de volgende vraaggolf komt, de markt weer een stap omhoog moet maken. De termijnmarkt blijft goed staan rond het €8 niveau, waarbij de omzetten niet hoog zijn.{{dataviewSnapshot(2_1611318191)}}