Lamb Weston/Meijer vergroot zijn aandeel in de Russische fritesproductie. Als de autoriteiten in Rusland akkoord zijn, krijgt het bedrijf een meerderheidsbelang in de fabriek in Lipetsk. Nu is die rol nog weggelegd voor de Belaya Dacha Group.
Lamb Weston/Meijer en Belaya Dacha zijn geen vreemden van elkaar. De twee startten in 2016 een joint venture om 2 jaar later de eerste grote fritesfabriek van Rusland te openen. De fabriek in de stad Lipetsk heeft een verwerkingscapaciteit tussen de 100.000 en 200.000 ton aardappelen per jaar.
Vooralsnog heeft Lamb Weston/Meijer een aandeel van 35% in de Russische fritesfabriek. De bedoeling is dat dit straks bijna 75% is, met name door ruim 39% van de aandelen van Belaya Dacha over te nemen. De Russische autoriteit die moet toezien op dreigende situaties van monopolie moet alleen nog toestemming geven voor de overname.
Plannen andere fritesfabrieken
Met de oplevering van de fritesfabriek in Lipetsk in 2018 hadden Belaya Dacha en Lamb Weston/Meijer de ambitie om héél Rusland van frites te voorzien. Met McDonald's als grootste afnemer heeft het bedrijf een stevige positie. Inmiddels melden ook andere partijen zich op het Russische fritestoneel. Zowel McCain als ZHAK heeft plannen om een fabriek te bouwen.
Ook Lamb Weston/Meijer en Belaya Dacha staan niet stil en hebben groeiplannen. Zo heeft het bedrijf afgelopen jaar nog omgerekend €7,4 miljoen geïnvesteerd in de fabriek in Lipetsk om de verwerkingssnelheid te verhogen. Dat gebeurde toen de fabriek dit jaar enkele maanden stil kwam te liggen als gevolg van de coronacrisis. Inmiddels is de productie weer hervat.
Fritesmarkt Rusland groeit
De fritesafzet wordt in Rusland gezien als een belangrijk groeimarkt. De Russen haalde in 2019 bijna 100.000 ton verwerkte aardappelen uit het buitenland, met name vanuit Nederland. Zo blijkt uit douanegegevens. Euromonitor International voorspelde eerder dat de verkoop van aardappelproducten in de Russische detailhandel dit jaar met bijna 10% groeit. Het belangrijkste afzetkanaal voor frites, de horeca, lijkt bovendien onverzadigbaar.