De Producenten Organisatie Consumptieaardappelen (POC) heeft bij de Reclame Code Commissie een aanklacht ingediend tegen supermarktketen Lidl. De Duitse discounter maakt reclame met de slogan dat het aardappeltelers steunt door fritesaardappelen te verkopen. POC merkt op dat telers daarmee nog steeds onder kostprijs worden betaald.
De afgelopen 7 dagen organiseerde supermarktketen Lidl een benefriet-actie door 2,5 kilo fritesaardappelen voor €0,99 aan te bieden. Dat komt neer op €0,40 per kilo. Naar eigen zeggen gaat het om aardappelen die niet in de horeca konden worden afgezet. Om de aardappelteler te steunen verkoopt Lidl de aardappelen daarom in hun winkels.
Onder kostprijs
Dat schoot de PO Consumptieaardappelen in het verkeerde keelgat. De aardappelen worden volgens de organisatie onder kostprijs van telers gekocht, die op €0,19 per kilo ligt. In een persbericht meldt POC dat een prijs van €0,25 per kilo fair zou zijn voor de teler. Dit resulteerde erin dat het een klacht tegen Lidl heeft ingediend bij de Reclame Code Commissie. De supermarkt heeft nog niet op de aanklacht gereageerd. Aardappeltelers op Twitter reageerden juist positief op de actie, die inmiddels is beëindigd.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/akkerbouw/aardappelen/artikel/10888021/lidl-steunt-aardappelteler-helemaal-niet]Lidl steunt aardappelteler helemaal niet[/url]