Shutterstock

Inside Aardappelen

Heropening horeca geen garantie voor fritesafzet

5 Juni 2020 - Niels van der Boom

China dient als gidsland in de coronacrisis wereldwijd. Niet alleen startte de uitbraak hier, ook wordt gekeken hoe het virus zich verder ontwikkelt en welke impact dit heeft op het dagelijks leven. Zo ook de heropening van de horeca. Dat dit niet direct een opleving van de fritesafzet betekent maken nieuwe exportcijfers duidelijk.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Ruim een maand geleden schreven we over de opkrabbelende fritesexport richting China. Eind april startte de horeca daar voorzichtig weer op en mochten inwoners weer naar buiten. Gedurende mei zijn die regels verder versoepeld. Zo mogen er meerdere personen aan 1 tafeltje zitten en kunnen de Chinezen zich iets vrijer bewegen. Soms laait het virus weer op en worden lokaal lockdowns ingesteld.

Vals gevoel van zelfverzekerdheid
Na een dip in februari herstelde de fritesimport van China significant in maart. Er werd 50% meer ingevoerd, onder andere uit Nederland. De sector werd zo in een vals gevoel van zelfverzekerdheid gelokt, met een herstellende afzet in het verschiet. Nu de cijfers over april bekend zijn, wordt duidelijk dat een opstartende horeca niet hoeft te betekenen dat de consumptie direct opveert.

In april is de import van frites en bevroren aardappelproducten meer dan gehalveerd in China. Werd in maart nog bijna 12.000 ton ingevoerd, een maand later zakte dit volume terug naar minder dan 5.000 ton. Een dieptepunt die in 6 jaar tijd niet is gezien. Ten opzichte van een jaar eerder hebben alle grote leveranciers fors in moeten leveren. Turkije, die de handelsbetrekkingen met het land juist stevig aan zag trekken, viel letterlijk terug naar 0. Dit geldt ook voor Nieuw-Zeeland, die eerder nog profiteerde.

Meer Amerikaanse frites
De Verenigde Staten zag het volume in april wel groeien, ten opzichte van een maand eerder. Vergelijken we het resultaat met april 2019 is een daling van bijna 50% merkbaar, toch blijft het land verreweg de grootste leverancier. Waarschijnlijk hebben Chinese staats-inkoopbedrijven, als onderdeel van de Phase One-deal, al voor dit dieptepunt product ingekocht bij de Amerikanen.

Ook Europese leveranciers hebben fiks in moeten leveren. Het Belgische exportvolume viel 80% terug en die van Nederland met 45%. Duitsland en Frankrijk leverden wel meer product, maar het gaat hier om tientallen tonnen en geen honderden. Opvallend is dat de betaalde prijzen per ton stabiel bleven of hoogstens licht afnamen. In het geval van Nederland werd zelfs fors meer betaald voor een ton frites. Deze hoge prijsniveaus helpen de export ook niet mee.

Scheepvaartverkeer
Zoals gezegd is de situatie in China alles behalve normaal. Lokaal kan het coronavirus ook weer oplaaien, zoals in de stad Jilin half mei. Daarnaast is het scheepvaartverkeer ook alles behalve hersteld en liggen de vrachtkosten voor koelcontainers fors hoger. De Chinese overheid probeert ondertussen de economie aan te jagen, met bijvoorbeeld een extra vrije dag. Wel heeft het hun groeidoel van 5,5% losgelaten. Over het eerste kwartaal laat de Chinese economie een krimp zien van bijna 7%.

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden