Shutterstock

Inside Aardappelen

Grillig seizoen verzwakt Lamb Weston niet

7 Januari 2020 - Niels van der Boom

Ondanks een uitdagend aardappelgroeiseizoen wereldwijd laat Lamb Weston Inc. zich financieel niet uit het veld slaan. Het tweede fiscale kwartaal voor 2019-2020 pakt 18% hoger uit dan een jaar eerder. Het geeft toe dat alle lijnen draaiend houden een uitdaging is.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Het kwartaal, dat eind november eindigde, leverde Lamb Weston een postief resultaat van $140,4 miljoen op. Een jaar eerder was dit kwartaal nog goed voor $119 miljoen. Het reflecteert de internationaal grote vraag naar bevroren aardappelproducten als frites. De verkoop steeg met 12% naar $1,01 miljard.

Gemiddelde oogst in Idaho
In een conference call laat algemeen directeur Tom Werner op de hoogte te zijn van het moeizame aardappelseizoen, maar hij stelt de aandeelhouders ook gerust. “In de Amerikaanse teeltgebieden in Idaho en Columbia Basin ligt de aardappelopbrengst op het gemiddelde, waardoor onze fabriek naar verwachting kan presteren.”

In de teeltgebieden in het Amerikaanse Minnesota en in de Canadese provincie Alberta ligt dat anders. Daar ligt op de opbrengst lager, maar Werner verzekert zijn aandeelhouders dat de productie op een normaal niveau komt te liggen. Omdat de concentratie van de productie in de eerste 2 gebieden ligt, voorziet het bedrijf geen grote problemen. Bovendien heeft Lamb Weston op de vrije markt waar nodig aardappelen bijgekocht. “We zijn ervan verzekerd dat we voor het huidige financiële jaar over voldoende grondstof beschikken om aan onze voorgestelde groeipercentages vast te houden.”

Meer omzet
Verder blijft Lamb Weston geld pompen in groeimarkten als Australië en Zuid-Amerika. Als verwachting voor het volledige financiële jaar wordt nu een EBITDA (winst voor afschrijvingen en belasting) tussen $970 en $985 miljoen verwacht. Eerder was dat nog $950 tot $965 miljoen.

“Sinds 2014 hebben we 3 nieuwe productielijnen voor bevroren frites gerealiseerd”, aldus Werner. “De capaciteitsbenutting ligt boven onze verwachtingen, omdat er meer vraag is dan verwacht. We kondigen voor nu geen verdere productiestijging aan, maar blijven wereldwijd zoeken naar mogelijkheden die kunnen realiseren.”

Meer product verkocht
Qua productvolume is in het tweede kwartaal 5% groei behaald. Vooral door meer afgezet product onder het eigen label en private label. De helft van deze groei komt voort uit meer werkbare dagen waarin is geëxporteerd.

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden