India, de op 1 na grootste aardappelproducent ter wereld, is potentieel een enorme markt voor westerse machinebouwers, veredelaars en verwerkers. Het model van hier kopiëren, zoals de Chinezen doen, past echter niet in hun cultuur. Vernieuwen wel: er is zelfs een ministerie voor Voedselverwerkende Industrie.
India, een land dat op het gebied van computertechnologie zeer goed is ontwikkeld, maar dat van de groente- en fruitoogst jaarlijks nog ruim 40% moet weggooien door een gebrek aan kennis en infrastructuur. Hier moet toch verbetering mogelijk zijn. Althans, zo zou je zeggen, maar de praktijk is weerbarstiger. Op plekken waar de ossen nog over de ruggen lopen bij de oogst, hoef je niet met allerlei slimme, en dure, westerse technologie aan te komen. Toch zitten de westerse aardappelbedrijven er vrijwel allemaal.
De cijfers achter de aardappelteelt zijn indrukwekkend. India produceert jaarlijks 48 miljoen ton aardappelen en daarmee is het land de op 1 na grootste aardappelproducent ter wereld (na China). Het gros groeit op de kleine bedrijven met minder dan 1 hectare. De meeste van de in totaal 1,3 miljard inwoners zijn boer. De grotere aardappelbedrijven zijn te vinden in het noorden van het land, waar samenwerkende families soms enkele tientallen hectares aardappelen telen. Hier ligt tevens het zwaartepunt van de verwerkende industrie en de teelt van pootaardappelen.
McCain is de grootste westerse verwerker in India, maar de andere grote namen zijn inmiddels gevolgd. Ondanks een bescheiden aandeel van 3% in de consumptie, stijgt de vraag naar verwerkte producten verder. De aardappelconsumptie ligt op jaarlijks 27 kilo per persoon en is stijgende. Toch kampte de aardappelmarkt in de afgelopen 4 jaar met lage prijzen. Insiders wijten dit aan de stagnerende groei van de Indiase economie, die is gedaald van 10% naar 5%.
Uitgeklede pootmachine
Het doen van zaken in India, noemen de westerse bedrijven 'uitdagend'. Waar China vaak kiest voor grote projecten met kopieën van het westerse productiemodel, houdt India veel meer vast aan de traditionele cultuur en moeten veranderingen van binnenuit komen. Dat neemt niet weg dat er graag gebruik wordt gemaakt van kennis en techniek uit westerse landen.
Voor bedrijven die in het land investeren, is het een kwestie van de lange adem. Na zich circa 10 jaar georiënteerd te hebben op de Indiase markt, ging machinebouwer Dewulf 2 jaar geleden een joint venture aan met het Indiase techniekbedrijf Mahindra. Samen spelen ze in op de ontluikende vraag naar modernere mechanisatie. "Het resultaat van de samenwerking is een eenvoudige bekerpootmachine, speciaal voor de Indiase markt", zo zegt Ion Dhondt van het Belgische merk. "Wij leveren expertise, Mahindra zet ze in de markt. Die samenwerking gaat goed. Inmiddels leggen we de laatste hand aan een eenvoudige rooimachine."
Ook Kiremko, een fabrikant van verwerkingslijnen, verkent al jaren de kansen in India, maar verkocht slechts mondjesmaat apparatuur. Toch zit er schot in de zaak, laat Maurice La Lau, de area salesmanager, weten. De reden is dat de Indiase overheid geld heeft uitgetrokken voor subsidies op de aanschaf van verwerkings- en bewaarapparatuur. "Die subsidie kan oplopen naar €5 miljoen. We hebben recent meerdere nieuwe eenheden verkocht." India riep in jaren '90 een ministerie voor Voedselverwerkende Industrie in het leven. Daarmee wil het boeren helpen om waarde toe te voegen aan hun producten, voedselverspilling voorkomen, de economie stimuleren en onderzoek en ontwikkeling een slinger geven.
Kiremko is met een bescheiden kantoor aanwezig in het land, maar grote aantallen en after sales is nog niet aan de orde. "We hebben daarbij wel een lokaal serviceteam, maar het moet gek gaan als de Indiërs iets zelf niet kunnen maken." Ook voor koudetechnologie kent India diverse investeringsprogramma’s. Marktpenetratie is voor verwerkers echter niet eenvoudig, vanwege de matige infrastructuur in het land. Op dat vlak zal een inhaalslag moeten worden gemaakt. Dat geldt ook voor de bewaring. Net na de oogst in februari is er voldoende aanvoer van aardappelen die geschikt zijn voor verwerking, maar van augustus tot en met januari is er te weinig aanbod.
'Groeien met eigen rassen'
De vermeerdering van pootaardappelen is geconcentreerd tot Punjab, wat in het noordwesten van het land gelegen is. Nieuw uitgangsmateriaal legt vervolgen tot wel 2.000 kilometer af naar telers in andere delen van India. Daar wordt het vermeerderd, met name zonder verdere certificering. De veredeling van aardappelen is voor het grootste deel in handen van de overheid en nieuwe rassen komen dan ook vooral van het nationaal aardappelveredelingsinstituut CPRI.
HZPC is sinds 2005 actief in India en maakt pas sinds 2 jaar meters in het vermeerderen van eigen rassen, meldt CEO Gerard Backx. In partnerschap met Mahindra is het bedrijf in het jaar 2016 gestart met de productie van miniknollen. "Op dit moment halen we het grootste gedeelte van onze omzet uit vermeerdering van vrije rassen. Daarmee bouwen we volume op. We helpen telers met advies en begeleiding en hopen de beste telers aan ons te binden. Intussen beginnen we met de opbouw van onze eigen rassen."
Een van die rassen is Colomba, een tafelras, want verse consumptie blijft voorlopig het belangrijkste marktsegment. "We willen met gecertificeerd uitgangsmateriaal en goede genetica een alternatief bieden voor lokale rassen. Dat betekent hogere opbrengsten en een betere kwaliteit." Backx noemt de Indiase markt uitdagend, maar merkt ook gretigheid onder de telers. "Het delen van informatie gaat pijlsnel. Het land komt van grote achterstand, maar de veranderingen gaan veel sneller dan hier in Nederland."
Ontvang het magazine in uw brievenbus
Dit artikel is een onderdeel van de aardappelanalyse van 2019. Abonnees van Akkerbouw Pro en Aardappelmarkt hebben deze onlangs ontvangen. Wil jij dit magazine eveneens ontvangen? Klik dan hier om abonnee te worden en krijg het magazine toegestuurd.
Met een abonnement krijg je toegang tot alle besloten artikelen, data en marktinformatie op Boerenbusiness. Als abonnee krijg je tevens toegang tot het Nationaal Economisch Landbouwcongres en andere interessante seminars en workshops. Benieuwd naar alle voordelen? Bekijk ons aanbod in de webshop.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.