Q-potato heeft een historisch hoge uitbetalingsprijs neergezet voor de pootgoedpool. Het bedrijf heeft kunnen profiteren van het feit dat ze niet aan vastprijscontracten gebonden zit en de juiste verkoopstrategie heeft gevolgd. Wouter Mutsaers, de mede-eigenaar van Q-potato, licht de poolprijs toe.
De uitbetalingsprijs van Q-potato komt uit op €45,73 per 100 kilo. Dit is de gemiddelde prijs voor alle klassen en rassen, bij herfstlevering en zonder vergoedingen voor bewaring en opzakken. Voor Spunta komt de prijs voor klasse A tot en met S uit op €45,06 per 100 kilo. Spunta beslaat meer dan de helft van de pool van Q-potato.
Wennen aan prijsniveau
Mutsaers is zeer tevreden met deze prijs. "De hoge prijs kon onder meer worden gerealiseerd door het feit dat Q-potato niet is gebonden aan de vastprijscontracten. Ook hebben we gewacht met de definitieve verkoop van de aardappelen, om onze afnemers zodoende te laten wennen aan het hoge prijsniveau. Overigens moet ik wel zeggen dat het lang duurde voordat de schaarste doordrong."
"We hebben 99,9% van onze pootaardappelen ook daadwerkelijk kunnen verkopen als pootgoed. Een gedeelte van de vraag hebben we moeten invullen met pootaardappelen vanuit Duitsland en Denemarken", zo zegt Mutsaers. "Helaas hebben we ook afnemers moeten teleurstellen, omdat pootgoed uit Nederland de voorkeur heeft. Ook zorgt een seizoen als dit ervoor dat telers in een land als Algerije nog harder inzetten op de teelt van eigen pootgoed, al blijft het de vraag in hoeverre ze dit kwalitatief goed voor elkaar krijgen."
De kwaliteit van de poters viel Mutsaers mee. "Het effect van de droogte van afgelopen zomer had ik groter ingeschat." Wel geeft hij aan dat de opbrengstverschillen (en dus ook de financiële hectareopbrengsten) fiks zijn. "Zelfs waar beregend kon worden, waren de opbrengsten behoorlijk lager. Dit omdat met beregening alleen gerepareerd kan worden. Er zijn echt regio's waar de boeren met tranen in de ogen stonden."
Groei is geen doel op zich
Hoewel Q-potato wil groeien in areaal, is groei geen doel op zich. Door onze aardappelen niet als commodities te beschouwen, maar als kwaliteitsproduct, verwachten wij een autonome groei. We linken onze afnemers rechtstreeks aan pootaardappelpartijen. Daardoor weten beide partijen waar ze aan toe zijn. Vaak zijn onze pootgoedtelers jaren gelinkt aan buitenlandse afnemers. Dat is belangrijk want we weten allemaal dat de ene klasse E niet hetzelfde is als de andere", aldus Mutsaers.