"Misoogst bij uien en aardappelen." "Friet kleiner en duurder." "De chips wordt kleiner." Het zijn koppen en kreten afkomstig uit diverse nieuwsberichten. Nu het CBS de oogstraming voor aardappelen en uien heeft gepubliceerd, komen de emoties los. Reden genoeg voor CDA'ers Jaco Geurts en Joba van den Berg om bij hun standpunt te blijven: de cijfers beïnvloeden de markt.
Landelijke en regionale media besteden woensdag 31 oktober aandacht aan de voorlopige oogstramingen van het CBS voor zaaiuien en consumptieaardappelen. Die bevestigen wat de sector zich al veel eerder realiseerde: de opbrengsten van deze (en andere gewassen) liggen fors beneden peil en in sommige gevallen historisch laag.
Media koppen op emotie
Nieuwsuitzendingen koppen op een fritestekort, kleinere patat, minder chips en misoogst voor uien. Emotieberichten of de harde werkelijkheid Vorig jaar werd op een ander niveau gediscussieerd. Toen raamde het CBS de totale uienopbrengst op 1,5 miljoen ton en die van aardappelen op bijna 4 miljoen ton. Vooral bij uien laaide de discussie hoog op; met name in het zuidwesten konden akkerbouwers zich niet vinden in de genoemde opbrengsten.
Wat volgde was een discussie op politiek niveau. CDA-Kamerleden Geurts en Van den Berg vroegen minister Carola Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) naar het nut van de oogstramingen. In hun ogen werken dergelijke publicaties marktverstorend. Schouten en minister Eric Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) lieten weten dat dit in hun optiek niet het geval is. De cijfers moeten bovendien verplicht worden gepubliceerd om aan Brusselse eisen te voldoen.
- Jaco Geurts
Standpunt blijft staan
De cijfers van de oogst van 2018 hebben eerder een positief effect op de prijsvorming (voor telers), dan een negatieve. Toch blijft Geurts bij zijn standpunt: "Ik heb de nieuwsberichten gehoord, maar de cijfers inhoudelijk nog niet bekeken", laat hij weten. "Mijn redenering blijft staan, ondanks dat uit de markt het signaal wordt afgegeven dat er dit jaar reële cijfers zijn geschetst. Het blijft een momentopname."
Volgens het Kamerlid laten zij het standpunt niet zomaar los. "Je merkt nu al dat media inspringen op tekorten, bijvoorbeeld door te spreken over een fritestekort. Dergelijke publicaties maken altijd emotie los en die kunnen de markt negatief beïnvloeden. Mogelijk komen we binnenkort met een reactie."
Aardappelanalyse
Volgens de voorlopige oogstraming van het CBS wordt dit jaar 3,1 miljoen ton consumptieaardappelen geoogst, een daling van 23% met vorig jaar. Deze cijfers komen overeen met die in de Aardappelanalyse van Boerenbusiness, die in week 43 bij abonnees op de mat viel. Hierin vindt u ook de opbrengstverwachtingen voor de EU-5.
De abonnees van Boerenbusiness Aardappelmarkt en Akkerbouw Pro ontvangen het magazine gratis in hun brievenbus. Benieuwd naar de analyse? Bekijk de preview en wordt vandaag nog abonnee om het gehele magazine te ontvangen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/akkerbouw/aardappelen/artikel/10880378/publicatie-oogstraming-maakt-emoties-los]'Publicatie oogstraming maakt emoties los'[/url]