Voor aardappeloogst 2018 draait Lamb Weston/Meijer (LWM) de prijsverhogingen van vorig seizoen grotendeels terug. “Het gaat niet louter om de kale prijzen. We kijken naar het totaalpakket”, zegt hoofd inkoop Pieter Jan Georgius.
Voor de af land periode wordt de prijs met €1 per 100 kilo verlaagd. Tot week 17 is dat €0,90 per 100 kilo en vanaf week 17 tot einde bewaarseizoen is de verlaging €0,80 per 100 kilo. Pieter Jan Georgius: "Deze prijsopbouw past binnen de strategie die LWM heeft."
Vorig jaar verhoogde LWM de prijzen met €0,80 tot €1,20 per 100 kilo. Dit jaar wordt die verhoging naar beneden toe gecorrigeerd. Dat geldt voor zowel de groep Fontane als Innovator. In de Fontane-groep, met standaard aardappelen, zit onder andere Challenger. Binnen de Innovatorgroep, met lange fritesaardappelen, vallen onder meer Russet Burbank en Ivory Russet.
Mechanische koeling
"Er is minder behoefte aan aardappelen in de af land periode", aldus Georgius. "We willen een betere balans krijgen tussen het volume af land en uit bewaring. Dit is een langetermijnvisie. Zo stimuleren we het bewaren in de mechanische koeling. Tot ver in juli is het op deze manier mogelijk om aardappelen te leveren. Als verwerker hebben we behoefte aan een constante, kwalitatief goede grondstofstroom gedurende het hele seizoen. De start van het af land seizoen wordt voor komende oogst niet significant aangepast. Wel vindt een algehele verschuiving plaats richting 1 augustus, in plaats van half juli."
Contractvoorwaarden
Voor oogst 2017 paste het bedrijf een aantal contractvoorwaarden aan. Die hebben goed uitgepakt, waardoor de voorwaarden voor 2018 grotendeels ongewijzigd blijven. Een belangrijke wijziging is dat de basisprijs gebaseerd is op 40 millimeter opwaarts, in plaats van 45 millimeter opwaarts (zonder aftrek van aardappeltarra). "Het is 1 van de punten die aansluiten op onze ambitie om stabiliteit te bewerkstelligen", aldus Georgius. "Afgelopen seizoen zijn ook de kwaliteitspremies gewijzigd. Die blijven gehandhaafd." Dit betekent dat een aantal rassen op basis van grofte eerder voor een premie in aanmerking komen.
Past het aanbieden van meerjarige contracten ook in de zoektocht naar stabiliteit? Georgius: "Dit is voor ons niet nieuw. Meerjarige afspraken maken we al jaren met onze telers en klanten. De behoefte wisselt per jaar. In 2017 hebben we het niet extra gepromoot. Dit jaar juist iets meer. Een 2-jarig contract levert een plus op van €0,50 per 100 kilo. Voor 3 jaar is dat €0,75 per 100 kilo. Die plus geldt voor alle contractjaren."
De mogelijkheid om open tonnen op een hectarecontract voor levering vast te zetten, blijft gehandhaafd. Volgens Georgius is het aardappelbedrijf daarin onderscheidend. "Er zijn verschillende 'vastmaakrondes'. Bovendien bieden we altijd een prijs wanneer een teler hierom vraagt. Het vaste prijscontract is slechts 1 contractvorm. Voor iedere teler hebben we een contract dat past bij zijn risicoprofiel."
Grondstofbehoefte
LWM nam in april 2017 de aardappeltak van Oerlemans Foods in Broekhuizenvorst (Limburg) over. Dit betekent niet dat er significant meer volume is vereist, omdat Oerlemans ook zijn eigen leveranciers had. "Binnen de portefeuille zijn er kleine wijzigingen, maar groei in telers en areaal is geen doel op zich. Voor de lange termijn hebben we wel groeiambities. Daarom maken we afspraken met telers die deze visie delen. Dat is de boodschap voor dit jaar."
De beschikbaarheid van pootgoed was vorig seizoen een hot item. Voor dit jaar worden er geen problemen verwacht, zo denkt Georgius. "LWM maakt meerjarige afspraken voor de beschikbaarheid van pootgoed. Zo hebben we, ook afgelopen jaar, de prijzen stabiel kunnen houden."
Toekomstvisie
De inkoper noemt de vraag- en aanbodsituatie op de fritesaardappelmarkt als hoofreden voor de wijzigingen in de consumptieaardappelcontracten. Daarbij benadrukt hij dat er naar het totaalplaatje gekeken moet worden. "De 'roepprijs' is 1 ding. Afzetzekerheid, in combinatie met diverse contractvormen, geen aardappeltarra, goede kwaliteitspremies, bewaarvergoedingen en de relatie tussen teler en fabrikant is evenzo belangrijk. Met welke telers willen wij door en welke bedrijven willen met ons door. Daar ligt de focus op."