Voor pootgoedexporteurs is het dit seizoen hangen en wurgen om de partijen op tijd te leveren. "Bepaalde vroege gebieden missen wij", erkent directeur Gerard Backx van HZPC.
Toch zijn de gevolgen voor de afzet op de middellange termijn niet erg, stelt hij. "Die gemiste volumes kunnen we later wel elders afzetten, maar voor de lange termijn is het niet goed. Klanten moeten uitwijken naar andere leveranciers en je weet nooit of ze volgend jaar weer terugkomen." Aan de vraag ligt het niet. Die is normaal. "De vraag van overzeese bestemmingen is goed, maar ook niet overdreven goed. Er zijn jaren geweest dat het beter was, maar ik klaag niet."
Beperkt aanbod
Binnen de Europese Unie is het een ander verhaal. Vooral consumptietelers in Nederland zijn nog niet bezig met het bestellen van pootgoed. "Voor hen is het moeilijk voor te stellen, gezien ze zelf een grote oogst hebben. Echter, de pootaardappelopbrengst is matig. Het aanbod pootaardappelen in de potermaten is beperkt; er zijn vooral veel bovenmaten. Het is afwachten hoe dat op de markten uitpakt, maar ik denk dat er door het beperkte aanbod een balans blijft bestaan."
Prijs is verrassing voor consumptieteler
Voor de prijs van pootaardappelen betekent dit dat deze vergelijkbaar is met vorig jaar, vaak tot verrassing van consumptietelers. Ook al ligt de vraag naar gecertificeerd pootgoed in jaren met lage consumptieprijzen lager. "Ruwweg verschillen goede en slechte consumptiejaren 10% in vraag."
Wat dat over de uitbetalingsprijs van HZPC-telers zegt, kan Backx niet inschatten. "Er is bijzonder veel bovenmaat; het ligt eraan hoeveel je als pootgoed kunt verkopen en welke volume uiteindelijk op de huidige lage consumptiemarkt terechtkomt. Oftewel; wordt het €0,20 of €0,02? Zo'n 1% meer of minder als pootgoed verkopen, maakt duidelijk wat uit."