De Europese Unie (EU) vestigde in augustus een nieuw record voor de fritesexport. Er werden 12% meer bevroren aardappelproducten over de Europese grenzen gezet. Hoe gaan ze dat aanpakken?
Ondanks dat de export naar Azië in augustus een klein minnetje laat zien, wordt het continent wel geoormerkt als belangrijke groeiregio voor de export van Europese frites. Daarom slaan Belgische producenten en organisaties de handen ineen. Zo hopen ze sterker voor de dag te komen in Zuidoost-Azië.
5 fritesfabrieken vertegenwoordigd
Het samenwerkingsverband wordt gecoördineerd door het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). Daarvoor werkt het samen met Belgapom, APAQ-W en de 5 grote Belgische fritesproducenten: Clarebout, Agristo, Ecofrost, Mydibel en Bart’s Potato Company. De partijen krijgen steun van Europees subsidiegeld om zich te presteren op beurzen in Thailand en Maleisië, meldt website Vilt.
Jonge bevolking interessant
Tot en met 2019 loopt er een campagne in 5 landen: Thailand, Vietnam, Indonesië, Filippijnen en Maleisië. Deze landen hebben een snel groeiende jonge bevolking en opkomende middenklasse, ideale consumenten van een Belgische frietje. Op beurzen kunnen geïnteresseerden 'originele Belgische frites' proeven.
Record naar record
Fritesexport in de EU-28 bereikte gedurende augustus een nieuw record. Na een dipje in juli steeg het totale uitgevoerde volume met bijna 12%, ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Er werd 121.558 ton geëxporteerd, ter waarde van €88,62 miljoen. Dat is een financiële plus van 14,6%.
Over 12 maanden bereikt het exportvolume een totaal van 1,439 miljoen ton. Ook dat is een record. De gemiddelde verkoopprijs nam iets af, maar de goedkopere grondstof is nog niet in de prijzen doorgerekend.
Minder product naar Azië
Het Midden-Oosten blijft de grootste afzetmarkt voor de EU-28. Het geïmporteerde volume steeg met 1,3%. Azië staat op nummer 3 en toont in augustus een minnetje van 0,4%. Percentueel gezien groeiden de Verenigde Staten het sterkte, met bijna 78%.
Kijken we individueel naar de exportlanden dan staat Brazilië in augustus op 1, gevolgd door Saoedi-Arabië en Rusland. Dit laatste land nam in de zomermaand bijna 40% meer frites af. De Filippijnen was een sterke groeimarkt dit seizoen echter, in augustus daalde de export met een min van 19%. Ook Maleisië en Thailand kochten minder frites.