De Belgische chipsproducent Roger & Roger investeert dit jaar fors om het bedrijf in Moeskroen verder te laten groeien. Meer weten? Neem een abonnement op 'Aardappelmarkt'.
Sinds vorig jaar richt Roger & Roger zijn pijlen op de productie van glutenvrije chips. Het doel is om zo snel mogelijk een breed aanbod van glutenvrije chipsproducten te realiseren. Hiervoor moeten de productielijnen echter compleet worden aangepast. De chipsproducent steekt daarom ruim €10 miljoen in de groei.
De Belgen steken jaarlijks ongeveer 10% van de omzet in optimalisatie van de productielijnen, maar ook in de ontwikkeling van nieuwe productie. De afgelopen 3 jaar kwamen er al 2 productielijnen voor tortillasnacks, op basis van maïs, bij.
Vergroten merk Croky
Roger & Roger realiseerde vorig jaar een omzet van €120 miljoen. Zo'n 90% daarvan haalt ze uit landen als Nederland, Denemarkten en Finland. Bijna 70% van de productie is private label, maar het bedrijf is voornemens het aandeel van het eigen merk Croky te vergroten, door het meer bekendheid te geven.
1 van de 2 grote spelers
Volgens CEO Yves De Vinck heeft Roger & Roger, dat overigens ook actief is in diepvriesgroenten, een marktaandeel van 37%. Daarvan bestaat een kwart uit private labelproducten, de rest valt onder de merknaam Croky. De andere grote speler op de Belgische chipsmarkt is Lays, een merk van de Amerikaanse reus PepsiCo.
Dagelijks ontvangt de fabriek niet minder dan 700 ton aardappelen en worden er 1 miljoen chipszakken verpakt vanuit 38 lijnen voor zo'n 30 landen.