Vandaag, dinsdag 8 augustus, ondertekenen 24 partijen een convenant die aan moet zetten voor 'de versnelde transitie naar ziekteresistente biologische aardappelrassen'. Onder meer Albert Heijn en Jumbo zetten zich daarvoor in. Phytophthora is vijand nummer 1.
Grote problemen met phytophthora gedurende groeiseizoen 2016 zette de biologische sector aan het denken. Mede toen het gebruik van koper als bestrijdingsmiddel aan het licht kwam. Inmiddels heeft de sector daar actie tegen ondernomen. Brancheorganisatie Bionext heeft het initiatief ondernomen om een oplossing voor alle partijen te vinden.
6 rassen beschikbaar
Om phytophthora de baas te kunnen zijn, zijn ziekteresistente aardappelrassen vereist. Er zijn inmiddels 6 rassen beschikbaar met een ingebouwde natuurlijke resistentie. Bionext verwacht dat dit aantal in de komende jaren groeit naar 10 tot 12 stuks.
2020 volledig resistent
24 partijen hebben een convenant ondertekend, waarin het belang van resistente rassen nog eens wordt onderstreept. Naast de grote supermarktketens AH en Jumbo steunen ook aardappeltelers, Ekoplaza, Natuurwinkel, Odin en andere retailers het convenant. Vanuit de rassenveredeling zijn Plantera, Agrico en Den Hartigh betrokken. Bionext acht het mogelijk dat in 2020 100% resistente aardappelrassen door de biologische sector worden geteeld.
Geen genetische modificatie
De Wageningen Universiteit deed 10 jaar lang onderzoek naar de ontwikkeling van resistente aardappelrassen. Hierbij werd gebruik gemaakt van genetische modificatie, waardoor de Nederlandse wetgeving op dit gebied de verdere ontwikkeling niet toestaat. Na conclusie van het project besloot de overheid om niet langer geld in het onderzoek te steken.
Ook heeft de WUR een biologisch aardappel veredelingsprogramma 'Bio Impuls'. Dit programma, waarbij naar resistente rassen wordt gezocht, loopt nog wel.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.