Lely heeft met de Lely Sphere de Agribusiness Award 2021 van Boerenbusiness gewonnen. Deze innovatie voor de melkveehouderij reduceert 70% van de stikstofuitstoot in de stal en zet de ammoniak die hierbij vrijkomt om in circulaire meststof. Volgens Aalt Dijkhuizen, voorzitter van de onafhankelijke jury, draagt Lely met de Sphere bij aan "een bijzonder doeltreffende oplossing in de huidige complexe stikstofproblematiek."
De complete online uitreiking is hier terug te zien.
Romy van Aalst en Rik Janssen (foto), product managers bij Lely, ontvingen de prijs donderdagmiddag 25 november uit de handen van Aalt Dijkhuizen, de voorzitter van de onafhankelijke jury van de Agribusiness Award, tijdens live uitzending op Boerenbusiness.nl. Naast de Award krijgt de winnaar ook een bijbehorende mediapakket ter waarde van €6.500 en een vervolgtraject aangeboden door ABN Amro. Vanwege de coronamaatregelen vond de uitreiking online plaats vanuit Studio 2 in Meppel.
Boerenbusiness kent de prijs jaarlijks toe aan een innovatie die een duidelijke meerwaarde heeft voor het rendement van een agrarisch bedrijf. Oftewel: de portemonnee van de boer. Die potentie heeft de Lely Sphere zeker, meldt de jury in haar rapport: "Deze innovatie verbetert niet alleen de milieupresentaties van melkveebedrijven, maar kan er ook voor zorgen dat melkveehouders hun 'license to produce' kunnen behouden en hun bedrijfsrendement versterken."
Circulaire oplossing
Lely heeft de werking van de Sphere, het scheiden van mest en urine, op het melkveebedrijf bij de bron aangepakt. Met het licht aanpassen van de roostervloer in de melkveestal en het afzuigen van de lucht vanuit de mestkelder, zet de Sphere de ammoniak in de afgezogen lucht via een filter om in een vloeibare meststof. Die kan de melkveehouder toepassen op het land en daarmee besparen op de aankoop van kunstmest. Hierbij worden mineralenkringlopen gesloten, wat de Sphere ook een circulaire oplossing maakt.
"Lely speelt zo effectief in op maatschappelijke en politieke wensen wat een brede acceptatie verdient", aldus de jury. Want een innovatie als de Lely Sphere kan helpen de stikstofuitstoot van de Nederlandse melkveehouderij een stuk goedkoper te reduceren dan politieke maatregelen als gedwongen krimp melkveebedrijven. Een vinding als de Sphere is, zo heeft Lely uitgerekend, per bespaarde kilogram ammoniak maar liefst 7,5 keer goedkoper. "Niet krimpen, maar innoveren. Passend in een aanpak, die de Nederlandse sector toonaangevend heeft gemaakt in de wereld", motiveert de jury.
Antwoorden op maatschappelijke wensen
Lely won met de Sphere de finaleronde van de Agribusiness Award als één van de vijf kandidaten. Opvallend uit de selectie van de vijf finalisten was dat ze niet alleen een beter rendement voor het agrarisch bedrijf nastreven, maar ook allen antwoorden op maatschappelijke wensen. Zo richten de innovaties van drie kandidaten zich specifiek op het reduceren van de stikstofuitstoot van melkveebedrijven. Naast Lely met de Lely Sphere zijn dit JOZ bv. met de stikstofkraker Gazoo en Hanskamp bv. met het Cowtoilet.
De start-up In Ovo lost met haar machine Ella een uitdaging in de pluimveehouderij op, door al vroegtijdig bij het broedproces van legkippen de eieren met haantjes te selecteren. Hierdoor hoeven de haantjes niet meer op dag 1 na de geboorte te worden geëuthanaseerd. Bayer is tot slot de laatste finalist met het middel Serenade, een plantversterker die in de aardappelteelt. Het bedrijf dit middel als 'biologische chemie' en bevordert daarmee het verduurzamen van de gewasbescherming.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.