ABZ Diervoeding en De Samenwerking gaan vanaf 2022 onder dezelfde vlag verder. Beide voercoöperaties fuseren dan tot ABZ De Samenwerking die dan in vijf fabrieken 700.000 ton mengvoer produceert, goed voor een marktaandeel van 6% á 7%.
Marcel Roordink, directeur van ABZ Diervoeding is enthousiast over deze nieuwe fusie in mengvoerland. "We doen het beiden beter dan de markt, maar hoezo zouden we nog vijf jaar wachten om deze stap te zetten?" Boerenbusiness sprak met hem over de vandaag (vrijdag 19 november) aangekondigde fusie.
In het persbericht sommen jullie een aantal redenen op die nopen tot fuseren, zoals de snel veranderende wet- en regelgeving en de politieke visie op de veehouderij in ons land. Dit lijkt op kiezen uit kramp in plaats van kracht?
"Ik snap je vraag, maar wij zien het toch echt als een keuze uit kracht. Zowel De Samenwerking als ABZ Diervoeding zouden afzonderlijk van elkaar nog vijf tot tien jaar succesvol vooruit kunnen. Toch kiezen we er bewust voor om samen verder te gaan. We werken sinds 2004 al samen op gebied van personeelsmanagement en dergelijke. De laatste vijf jaar kopen we ook gezamenlijk grondstoffen in. Hoezo zouden we de laatste stap daarom nu niet zetten? We zijn beide positief en zien afzonderlijk kansen. Tegelijkertijd signaleren we dat de wereld om ons heen snel veranderd en daarmee de kijk op de veehouderij in ons land. De dieraantallen in ons land staan momenteel licht onder druk en de politiek hint op een verdere teruggang. Met deze fusie anticiperen we op de toekomst. Het zou onverstandig zijn wanneer we wachten tot het moment dat deze keuze uit kramp moet worden gemaakt."
Waarom een nieuwe naam, zowel ABZ Diervoeding als De Samenwerking zijn bekende namen?
"Het is een fusie op basis van gelijkwaardigheid. Daarom kiezen we voor een nieuwe statutaire naam die tegelijkertijd wel vertrouwd klinkt. We gaan de komende maanden echter niet onze veertig bulkauto's overspuiten. Dat vinden we niet nodig. Het zou zomaar kunnen dat de gele auto's van De Samenwerking over vijf jaar nog steeds zichtbaar zijn. We zijn een coöperatie en werken met boerengeld. Dat moeten we in onze optiek nuttig besteden."
Twee kapiteins op één schip is gedoemd te mislukken. Wie wordt eigenlijk de nieuwe directeur?
"Willy Hanssen, de huidige directeur van De Samenwerking, krijgt een nieuwe en meer vrije rol in de directie. Hij zal zich met name richten op de strategie en de coöperatieve zaken, en minder op de procesmatige kant binnen het bedrijf. Zelf blijf ik na de fusie algemeen directeur, zoals ik dat nu ook ben bij ABZ Diervoeding."
Marcel Roordink
Wat voor bedrijf ontstaat er na de fusie?
"Wij zijn dan een landelijke aanbieder van mengvoer, actief in vijf regio's. Je zou oneerbiedig kunnen zeggen: Wij zijn straks vijf regionale voercoöperaties die aan de achterkant aan elkaar zijn geknoopt. De regionale aanpak willen we koesteren. Dat doet ABZ Diervoeding nu al en ook De Samenwerking is sterk in de regio. Daarom passen we goed bij elkaar. Klanten waarderen onze regionale aanpak, merken we. Zowel ABZ Diervoeding als De Samenwerking presteerde de afgelopen jaren beter dan de markt. De komende maanden gaan we gebruiken om beide bedrijven samen te voegen, daarvoor nemen we uitgebreid de tijd. De Welkoop-winkel die De Samenwerking exploiteert, blijft aangehouden. Net als de zaaigoedactiviteiten. Op gebied van veehouderijzaken, zoals ruwvoerteelt en bodem, zit veel kennis bij De Samenwerking die straks ook in andere regio's kan worden gedeeld. Het voorstel voor fusie wordt eind december voorgelegd aan de Algemene Ledenvergadering van De Samenwerking en de Ledenraad van ABZ Diervoeding. De komende periode wordt gebruikt om de leden te informeren en de plannen verder uit te werken."
Jullie zijn nu in alle windstreken van ons land actief, de cirkel is daarmee rond. Is de volgende stap dan het buitenland?
"Nee, het buitenland is op dit moment geen optie voor ons. Wij zijn liever goed dan groot. Na de fusie hebben we een marktaandeel van 6 á 7%. Verdere overnames en fusies in Nederland sluit ik overigens niet uit, de ambitie is om de komende jaren in stapjes door te groeien naar 10% marktaandeel. Ook dan echter is de stap naar het buitenland niet aan de orde. We leveren overigens al wel voer in de grensregio's, maar we gaan onze website niet in het Duits vertalen, om maar eens wat te noemen."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/agribusiness/artikel/10895288/hoezo-nog-5-jaar-wachten-met-deze-voerfusie]'Hoezo nog 5 jaar wachten met deze voerfusie?' [/url]