ABZ Diervoeding en De Samenwerking bundelen de krachten. Vanaf volgend jaar gaan beide voercoöperaties verder onder de nieuwe naam ABZ De Samenwerking.
Naar eigen zeggen sluiten beide coöperaties naadloos op elkaar aan. De missie, visie en werkwijze komen overeen, net als het belang van de leden. Door de samenvoeging ontstaat er een jaarlijkse productiecapaciteit van 700.000 ton mengvoer. Circa 150.000 ton hiervan wordt ingebracht door De Samenwerking, de rest komt van ABZ Diervoeding.
Uitdagende marktomstandigheden
De fusie is ingeven door de uitdagingen waar beide bedrijven voor staan. Daarbij wordt gedoeld op de snel veranderende wet- en regelgeving in ons land en de politieke visie op veehouderij. Concreter vertaald: de dieraantallen staan onder druk wat voor mengvoerbedrijven in ons land een grote uitdaging vormt. Zeker voor bedrijven die niet in het buitenland actief zijn, wordt het lastig om de afzetcijfers overeind te houden. Door beide coöperaties samen te voegen, zijn deze uitdagingen waarschijnlijk beter beheersbaar. In de afgelopen jaren konden overigens zowel ABZ Diervoeding als de Samenwerking telkens groei en winst rapporteren in een krimpende markt.
Door de samenvoeging ontstaat er een goed gespreide geografische dekking. ABZ Diervoeding heeft al fabrieken in het noorden (Stroobos), midden(Nijkerk), oosten (Markelo) en zuiden (Eindhoven) van het land. Daar wordt nu de rundveevoerfabriek in het westen (Haastrecht) van De Samenwerking bijgevoegd. Die fabriek zal worden gemoderniseerd. De ledenraden van beide coöperaties moeten in december nog wel stemmen over de fusie.
In een interview met de directeur van ABZ Diervoeding, Marcel Roordink, lees je waarom de coöperaties hun krachten bundelen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.