Eigen foto

Boerenbusiness Agribusiness Award

5 redenen om mee te doen aan de Agribusiness Award

8 September 2021 - Danielle Ballast

Bedrijven in de Agribusiness met een innovatief product of dienst kunnen zich nog tot 12 september inschrijven voor de Agribusiness Award 2021. Voor het derde jaar op rij biedt Boerenbusiness deze innovaties een podium. Innovaties die voordeel moeten opleveren voor de boer. Maar de Award is meer dan dat. De 5 belangrijkste redenen om mee te doen op een rij.

Deze week is de laatste kans voor bedrijven om zich in te schrijven en kans te maken op die felbegeerde prijs én om te laten zien wat zij in huis hebben. Zondag 12 september is de laatste dag dat de inschrijftermijn is geopend. Een onafhankelijke vakjury onder leiding van Aalt Dijkhuizen buigt zich over de aanmeldingen. Een inspirerend traject met kritische experts en volop ruimte om jouw product en jouw verhaal onder de aandacht te brengen bij een breed publiek.

1. Je bedrijf en product op een voetstuk
Juryvoorzitter Aalt Dijkhuizen heeft het al vaker gezegd: het is van belang om innovaties te laten zien en niet onder het tapijt te schuiven. "Het is belangrijk om die innovaties naar boven te halen. Heel veel vernieuwing vindt in stilte plaats. Dat is zonde, want andere bedrijven kunnen er ook weer van leren en erop voortborduren", aldus Dijkhuizen. Vanuit die gedachte reikt Boerenbusiness de Agribusiness Award uit. De winnaar wordt in het zonnetje gezet en krijgt volop aandacht op Boerenbusiness via interviews en artikelen.

Het effect daarvan weet ook de winnaar van 2020. De deelname aan de Boerenbusiness Agribusiness Award heeft voor Limagrain heel wat te weeg gebracht. "We hebben na de deelname heel wat nieuwe aanvragen erbij gekregen, tot aan Nieuw-Zeeland toe", aldus Jos Groot Koerkamp, Commercieel Manager Veehouderij.

Ook Sergio Ooijens, head of processing bij Lely, kijkt tevreden terug op hun nominatie afgelopen jaar. "Het heeft voor Lely de nodige aandacht opgeleverd, niet in de laatste plaats binnen het bedrijf. Het geeft een enorme boost aan het team als je als een van de genomineerden uit de bus komt. Het is een stukje erkenning voor het team dat er zo hard aan heeft gewerkt. Aan de andere kant geeft zo'n nominatie aandacht aan het verhaal waar we voor staan. Een nominatie als deze draagt zeker bij."

2. Een onafhankelijke en kritische blik
Bedrijven zijn vaak druk bezig met het uitwerken van de functionaliteiten van een product of dienst, maar het in de markt zetten en een gedegen verhaal naar de gebruiker toe is natuurlijk minstens zo belangrijk. Daar komt de kritische blik van de jury goed van pas. De genomineerden krijgen de kans om voor de jury, bestaande uit Aalt Dijkhuizen, Pierre Berntsen en Jan Omvlee hun product te pitchen. In 30 minuten is het aan jou om het product aan de jury te presenteren en ze te overtuigen.

Dat belang heeft ook Limagrain ervaren. "Doordat je het voor een vakjury moet presenteren kijk je nog bewuster naar je product en dat zorgt ervoor dat je het in de praktijk nog beter kunt uitdragen", aldus Jos Groot Koerkamp. Ook Agrisyst, een van de genomineerden van 2019 kijkt positief terug. Van zijn aanmelding voor de Award heeft directeur Twan Van Dijk zeker geen spijt. "Met name in aanloop naar de uitreiking hebben we veel reacties gekregen. Door mee te doen zet je jezelf op de kaart als innovatief bedrijf en ben je veel bewuster bezig met het presenteren van je product." 

3. Feedback van experts
Aansluitend aan de pitch is het de beurt aan de jury om met een kritische blik naar de producten te kijken en vragen te stellen. De jury beoordeelt alle aanmeldingen op de volgende criteria: de inzending moet een vernuftige verbetering zijn, een significante bedrage leveren aan de bedrijfsvoering en het rendement van de boer, beschikbaar en bewezen zijn in de praktijk, een groot marktpotentieel hebben en een positieve gunfactor. Elk jurylid kijkt vanuit zijn eigen expertise, achtergrond en ervaringen naar het product, hierdoor wordt de innovatie vanuit diverse kanten belicht.

Een van de genomineerden van 2019 is Dacom Farm Intelligence. "We hebben met gezonde spanning meegedaan aan het traject waarbij ook een pitch voor de professionele jury en een video-interview in de studio hoorden. Juist die elementen houden je scherp. De juryleden hebben ieder hun eigen expertise en kijk op het product en dat maakt het heel interessant. Zo'n middag dwingt je om het product goed te presenteren en ook het verdienmodel erachter goed toe te lichten. De feedback en de vragen die je krijgt maken dat je bewust bezig bent met het product en het helpt je om aan te scherpen. Natuurlijk hadden we de Award heel graag gewonnen, maar alle aandacht en reacties die je door de deelname krijgt hebben we als heel positief ervaren. Het is absoluut een aanrader om mee te doen", aldus Lud Uitdewilligen, Business Developer bij Dacom.

4. Inspiratie en netwerken
Meedoen met de Agribusiness Award is veel meer dan het invullen van het aanmeldformulier en wachten op de uitslag. Tijdens het traject publiceert Boerenbusiness interviews en video's van de genomineerden, maar ook op de pitchdag en tijdens de uitreiking is er ruimte om met elkaar en oud-deelnemers kennis te maken, en ervaringen uit te wisselen.

Twan Van Dijk raadt het andere bedrijven beslist aan om zich in te schrijven: "We hebben het traject als een professioneel, leuk en voor ons zinvol event ervaren. Daar komt business uit, maar dat is voor ons niet het belangrijkste doel geweest. Het contact met andere innovatieve bedrijven is zeer de moeite waard. Je kunt van elkaar leren en daarbij is het juist interessant om te zien hoe bedrijven in andere sectoren het aanpakken."

5. Een zetje in de rug
Om ook na de uitreiking van de Award verder te werken en het product tot een succes te maken, draagt ABN AMRO bij aan de prijs met een vervolgtraject op maat. De bank geeft de winnaar een zetje in de rug. "Niet alle uitdagingen waar de agrarische sector en de samenleving voor staan kunnen 'weg geïnnoveerd' worden, maar een cruciale rol speelt innovatie wel", benadrukt Pierre Berntsen, Directeur Agrarische Bedrijven van ABN AMRO. "Hulde en aandacht dus voor hen die werken aan innovaties die boeren en tuinders helpen om hun werk beter, zorgvuldiger of gemakkelijker te kunnen doen. We kijken met belangstelling uit naar de inzendingen en ondersteunen de winnaar van de Award graag, bijvoorbeeld met kennis of ons netwerk."

Aanmelden
Heeft jouw bedrijf onlangs een innovatief product of dienst op de markt gebracht en heb je je nog niet aangemeld? Doe dat dan nog snel tot en met 12 september via Boerenbusiness.nl/award.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Aangeboden door Agribusiness Award

Agribusiness Award voor de zesde keer van start

Interview Cynthia Zhu

'Adoptie AI belangrijk om koppositie te behouden'

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden