Het internationale agrarische databedrijf CropX neemt Dacom over, zo werd deze maand bekend. Daarmee wordt de locatie van Dacom in Emmen het Europees hoofdkwartier voor dit snel groeiende Israëlische bedrijf.
Boerenbusiness sprak met CEO Tomer Tzach over CropX, de visie op de snel ontwikkeldende 'agtech-wereld' en welke rol een Nederlands familiebedrijf hierin kan spelen.
CropX is internationaal actief en een bekende speler op het vlak van data, maar in Nederland kennen we het bedrijf niet. Hoe ziet de organisatie eruit?
"CropX is opgericht en gevestigd in Israël. We hebben met de overname van Dacom nu zo'n 75 medewerkers, waarvan eenderde afkomstig is van Dacom. Nog eenderde is in Israël gevestigd en de rest is verdeeld tussen de VS en Nieuw-Zeeland. Ook hebben we mensen in Australië en Mexico. CropX is ontstaan uit een startup en die bedrijfscultuur hanteren we nog steeds. Dit betekent dat we snel kunnen schakelen en inspelen op vragen uit de markt. Vorig jaar hebben we 2 bedrijven overgenomen die inspelen op data in de landbouw."
Over Tomer Tzach en CropX |
CEO Tomer Tzach (47) werd geboren in Israël, maar groeide op in de VS. Hij keerde terug naar Israël voor zijn militaire dienstplicht en was 7 jaar lang piloot op transporttoestellen in het Israëlische leger. Vervolgens studeerde hij computerwetenschap aan het Israëlisch Instituut voor Technology (Technion) en ging werken bij Intel. Daarna werkte hij bij investeringsmaatschappij Eurofund en deed zo ervaring op met startups. Hij hielp een startup in problemen er bovenop en startte zijn eigen bedrijf Clixie. Een digitaal handelsplatform voor diamanten en juwelen, dat na enkele jaren werd verkocht. CropX werd in 2014 opgericht en Tzach startte er in 2017 als CEO. Naar eigen zeggen omdat hij een bedrijf wilde leiden dat impact maakt op de wereld. In plaats van de medische wetenschap werd het landbouw. CropX nam in 2020 het irrigatiebedrijf Regen en Amerikaanse databedrijf CropMetrics over. |
Wat gaan Nederlandse boeren merken van de overname van Dacom?
"Op dit moment niets. We houden alles bij hetzelfde en ook de bekende gezichten blijven. We zien het ook niet als een overname, maar meer een partnership waarin iedereen een gelijke stem heeft. Janneke Hadders en Ivor Bosloper van Dacom treden toe tot het managementteam van CropX. Samen gaan we werken aan een plan voor integratie van onze diensten. Er wordt niets geschrapt, er komen alleen services bij. Zo willen we klanten wereldwijd bedienen. Het kantoor van Dacom wordt ons hoofdkantoor in Europa. We need to go slow, but we are in a hurry."
Waarom de focus op Nederland. We zijn toch een bijzonder en klein landje op agrarisch gebied?
"Nederland is uniek in meerdere opzichten. Onder andere vanwege de focus op technologie. Jullie zijn leiders in de Europese landbouwsector, kijk maar naar de rol van de Wageningen Universiteit. Wat me verbaasde, is dat veel Dacom-medewerkers aan de WUR gestudeerd hebben en dus eigenlijk agronoom zijn. Ik denk dat Nederland een prima uitvalsbasis is om de Europese landbouw te veroveren. Wat dat betreft zijn er wel paralellen te trekken met Israël. Ook ons land loopt voorop op het vlak van technologie."
Wat is het uiteindelijke doel van CropX en is dit voor de Nederlandse boer interessant?
"Wat je ziet is dat wereldwijd gigantisch veel kleine spelers actief zijn in de agtech business. Ze zijn te klein om een grote impact te maken, maar hebben wel hele goede technologie in huis. CropX bundelt al deze technologie in één wereldwijd platform. Daar komen alle diensten in samen. Dit platform lanceren we volgend jaar. Ook de producten van Dacom kom je daar straks tegen. Zo hebben we oplossingen voor beregening, bemesting, ziektemanagement, weer- en satellietdata, machinedata en meer. Klanten gebruiken echt niet al die toepassinge. Zo heeft Dacom producten specifiek voor de teelt van cichorei. Dat is voor slechts een paar landen interessant."
Agrarische ondernemers beschermen hun data steeds beter. Tast dat jullie businessmodel niet aan?
"Laat ik vooropstellen dat we de wetgeving in Europa en Nederland respecteren op het vlak van data. De data van de Nederlandse boer komt bij ons niet ineens op straat te liggen. Je moet het zo zien: geanonimiseerde data wordt in het systeem gevoed. Gegevens van één bedrijf maken geen impact, maar van heel veel bedrijven wel. Het systeem herkent hé, als x + y + z wordt gecombineerd, dan verbetert het bedrijfsresultaat. Zo wordt het steeds slimmer. Hoe meer gebruikers, des te slimmer het systeem. Dacom heeft al heel veel kennis binnen haar gelederen en daar kunnen we ons platform mee verrijken. Gebruikers nu en in de toekomst plukken daar de vruchten van. It will be big!"
CropX levert ook sensortechniek. Gaan jullie die ook hier verkopen?
"We zijn in basis een databedrijf. De bodemsensor is uit nood geboren, omdat we ontevreden waren over de kwaliteit van de bestaande producten op de markt. Onze sensor is uniek, omdat iedere boer hem kan installeren en gebruiken. Vorig jaar – toen de wereld in lockdown zat – hebben we in 15 nieuwe landen sensoren opgestart. Dat hebben gebruikers zelf gedaan. Het systeem is heel eenvoudig op te schalen voor ons en daar zit het voordeel. Ook in Nederland wordt de sensor al gebruikt, maar hier komt niet de focus op te liggen. Het draait vooral om het leveren van betrouwbare data. Veel databedrijven zijn gefocust op satelliet- of dronebeelden. Die zien problemen aan het gewas nadat ze zijn gebeurd. Meet je de bodem, dan zie je ze vóór het gebeurt. Dat is ons geheim."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.