D. Pimborough / Shutterstock.com

Inside Logistiek

Tekort zeecontainers nog lang niet opgelost

18 Mei 2021 - Jurphaas Lugtenburg

Aan de logistieke problemen met de zeecontainers in de wereldhandel lijkt volgens experts nog geen einde te komen. Er zijn te weinig zeecontainers en de containers die er zijn staan op de verkeerde plaatsen. Het Amerikaanse ministerie van landbouw (USDA) slaat alarm.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee en krijg direct toegang

Kies het abonnement dat bij je past
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De verstoorde wereldwijde logistiek werkt ook verder door in de keten, signaleert USDA. Magazijnen, pakhuizen en terminals raken vol en ook transport over de weg, spoor en rivier staan onder druk.

"Al veel te lang hebben boeren moeite gehad om een markt te vinden voor hun producten, tegen een eerlijke prijs voor hun harde werk", zegt het USDA in een verklaring. "Nu de markten openen bij goede prijzen, moeten we er samen aan werken dat de producten ook daadwerkelijk bij de afnemers op de juiste markten komen". Ook in Europa lopen de havens tegen de maximale capaciteit aan. In de EU heeft de blokkade van het Suez Kanaal door de Ever Given anderhalve maand geleden nog eens voor een extra verstoring in de logistieke ketens gezorgd.

Klein aantal spelers
De wereldwijde containervoorraad is het afgelopen jaar afgenomen, doordat er te weinig nieuwe containers zijn gebouwd. Een klein aantal Chinese bedrijven bouwt circa 80% van alle zeecontainers. Deze bedrijven hebben sinds eind 2020 hun productie naar schatting met 6% tot 8% opgeschroefd, maar dit biedt nog maar weinig soelaas.

De markt vraagt om meer containers. De prijs van nieuwe containers is daardoor in een jaar tijd bijna verdubbeld van ongeveer $1.800 per teu (20 voet container) begin 2020 naar circa $3.500 per teu de afgelopen maanden. Omdat er maar een klein aantal bedrijven zijn die containers bouwen, hebben zij een dominante positie op de markt. Insiders verwachten dan ook niet dat de prijzen snel dalen.

Golf aan containers
Maar het tekort kan niet alleen worden opgelost door extra containers. Eind 2020 werden havens overspoeld met containers en na het vrij maken van het Suez Kanaal volgde er een nieuwe golf. Snel laden en lossen was het devies. Veel lege containers zijn daardoor achter gebleven en staan nu vast in havens of op inlandse terminals.

Voor rederijen kost het transport van lege containers geld en door de opgelopen transittijden willen reders dat schepen zo snel mogelijk naar de volgende bestemming gaan. Volgens sommige bronnen nemen schepen daardoor circa 5% minder containers mee op de terugvaart vanuit de Europa en Amerika naar Azië.

Het containertekort houdt daardoor volgens verschillende bronnen nog wel een tijdje aan. Voor het einde van dit jaar lijken de problemen in elk geval nog niet verholpen. Insiders houden er rekening mee dat ook begin 2022 de beschikbaarheid van containers vooral in Azië beperkt blijft en dat de prijzen voor de containers hoog blijven.

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden