Agrarische machinefabrikanten hebben veelal weinig te lijden onder de coronacrisis. Vooral in Noord-Amerika zijn nieuwe trekkers, combines en werktuigen niet aan te slepen. De druk op het leveren van onderdelen wordt daarmee steeds groter. Hier zijn flinke problemen merkbaar. Ook fabrikanten in Europa kampen met leveringsproblemen. Zo sluit Fendt noodgedwongen tijdelijk zijn deuren.
Het is een luxeprobleem voor fabrikanten, maar wel een zeer vervelende. Geplaatste orders kunnen lang niet allemaal worden afgewikkeld omdat banden, gietstukken en microchips niet leverbaar zijn. Aan het begin van de coronacrisis trad een soortgelijk leveringsprobleem op. Toen werd de wereldhandel danig verstoord door de eerste coronagolf. Nog steeds kunnen toeleveranciers het tempo niet bijbenen. Fabrikanten, importeurs en dealers zien het verkoopseizoen knarsetandend aan zich voorbij gaan.
Fendt sluit deuren
De Amerikaanse machinereus Agco Corp is een van de fabrikanten die met grote leveringsproblemen kampt. In hun Amerikaanse fabrieken, maar inmiddels ook in Europa. Zo maakte Fendt deze week bekend van 22 tot 30 april zijn deuren te sluiten. De 2 Zuid-Duitse fabrieken kunnen geen nieuwe gietstukken ontvangen, maar ook met andere onderdelen zijn er problemen. Fendt wijdt het probleem aan productieproblemen bij de toeleveranciers, die sinds het uitbreken van de coronapandemie niet meer normaal hebben gedraaid.
"We moeten nee verkopen en de wachttijden voor nieuwe machines lopen op tot 6 maanden", zegt Agco's bevoorraadingsmanager Greg Toornman tegen persbureau Reuters. "Dat is te laat voor het oogstseizoen in de VS." Volgens Reuters kampt niet alleen Agco met problemen. Ook de andere 2 grote concerns: John Deere en CNH, kampen met tekorten. Agco, JD en CNH zijn niet de enige die om onderdelen schreeuwen. De gehele Amerikaanse economie is bezig aan een opmars dit jaar. Dat resulteert in bovengemiddeld veel orders voor onderdelen. Na een moeizaam jaar hebben toeleveranciers hun gebrekkige voorraden nog niet kunnen aanvullen. Logistieke problemen wereldwijd komen daar nog eens bij.
Seizoen passeert
Uit onderzoek van de Amerikaanse bank Morgan Stanley is de voorraad aan trekkers in Noord-Amerika in 18 jaar niet zo klein geweest. Dealers zijn bezorgd over de situatie. Leveringsdata kunnen niet worden nagekomen waardoor het zaai- en oogstseizoen gepasseerd is voor de machines gereed zijn. Daarom besluiten boeren maar niets te kopen. Fabrikanten en dealers proberen te doen wat ze kunnen. Zo mogen Agco-dealers geen voorraad aanhouden. Deze machines worden direct aan eindgebruikers verkocht. John Deere reageerde niet op vragen van Reuters, maar maakte in februari bekend dat het vooral kampt met leverproblemen op het gebied van elektronica.
Die elektronica is een steeds belangrijker component voor alle landbouwmachines. Het gebruik van microchips in trekkers en oogstmachines is nog altijd veel kleiner dan in een gemiddelde personenauto, maar het gebruik stijgt wel. De leveringen van deze chips staan bovenaan de agenda. Ook staal en plastic zijn veelgevraagd. Agco probeert dit op te lossen door onderdelen uit Zuid-Amerika of Europa te halen, waar meer voorraad is dan in de VS.
Perfect storm
Toornman noemt het een 'perfect storm' tegenover Reuters. De coronacrisis, logistieke problemen, tekorten voor alle grondstoffen en boeren met een dikke portemonnee. In de VS hebben akkerbouwers kunnen profiteren van torenhoge maïs- en sojaprijzen. De hoogste in 8 tot 10 jaar tijd. Ook de verwachtingen voor het komend seizoen zijn goed. Iedereen wil graag nieuwe machines aanschaffen, maar ze zijn er simpelweg niet.
In Europa is die jubelstemming een stuk minder. In Nederland dicteren de aardappel- en uienprijzen het sentiment bij akkerbouwers en melkprijzen die bij melkveehouders. Die maken het niet mogelijk om eens flink te investeren. Toch lopen de verkopen wel rustig door. Elders in Europa - waar vooral de graanmarkt de stemming bepaalt - is de situatie wat rooskleuriger. Koolzaad is dik aan de prijs, maar suikerbieten brengen nauwelijks wat op. Daarbij komen de 3 droge jaren waardoor lang niet iedereen heeft geprofiteerd van hogere prijzen. Toch heeft ook Fendt de orderboeken wel gevuld en hebben Europese fabrikanten in 2020 prima gedraaid. De trekkerfabrikant hoopt alle orders dit jaar alsnog uit te kunnen leveren, problemen of niet.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/agribusiness/artikel/10891918/mega-machineverkoop-maar-onderdelen-raken-op]Mega-machineverkoop, maar onderdelen raken op[/url]
Zou dat ook zeggen de onderdelen raken op.Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/agribusiness/artikel/10891918/mega-machineverkoop-maar-onderdelen-raken-op]Mega-machineverkoop, maar onderdelen raken op[/url]