Het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK) heeft vanmiddag (dinsdag 6 april) nabij het Binnenhof in Den Haag aan landbouwwoordvoerders van politieke partijen hun toekomstvisie voor de melkveehouderij in 2050 gepresenteerd. Concrete eisen worden in het visiestuk niet gesteld.
Wel vragen de jonge boeren waardering van de overheid, toegang tot grond en aandacht voor bedrijfsovername en het verdienmodel. Verduurzaming zien de jongeren liever geregeld via beleid op doelen en niet op voorschriften. Gangbaar blijft volgens de jongeren naast biologisch bestaan.
In het toekomstbeeld van NAJK blijven er voldoende jongeren enthousiast om de melkveehouderijen over te nemen en wordt het ook gebruikelijk dat niet-familieleden bedrijven overnemen. In 2050 is de waarde van de melkveebedrijven gestegen door grondprijsstijging en doorontwikkeling. Bedrijfsopvolgers krijgen ruimte om eigen keuzes te maken. Over een kleine 30 jaar bestaat volgens de jongeren gangbaar nog steeds naast biologisch. "Alle bedrijven moeten de ruimte krijgen om verder te ontwikkelen", aldus de visie. Omdat het beschikken over voldoende ruwvoer belangrijk is, is beschikbaarheid van grond essentieel.
Goede ondersteuning bedrijfsovername
De jongeren willen dat er in 2050 (wanneer de volgende generatie misschien al weer aan de deur staat te kloppen) een goede ondersteuning is van de bedrijfsovername, 'waardoor er een sterke ondernemer en een sterk bedrijf staan en de continuïteit verzekerd is'. Ook kennisdeling achten de jonge boeren van groot belang.
'Nog steeds bestaan van melk alleen'
Ook kan in de visie van NAJK de boer in de toekomst nog steeds bestaan van melk alleen. Tweede en derde takken zijn ontstaan uit passie en niet omdat de prijs te laag en het verdienmodel onrendabel is. In beleidsdiscussie moet er oog zijn voor de kostprijs en marges. Volgens de jongeren moet producten die niet aan de Nederlandse eisen voldoen, worden geweerd.
Biodiversiteit in allianties regelen
NAJK wil dat verduurzaming die een direct gevolg heeft op de prestaties van het melkveebedrijf' worden gestimuleerd. "Denk hierbij aan het verbeteren van dierenwelzijn, het werken aan een goede bodem en het beperken van verliezen of verhoging van mineralenbenutting (kringlooplandbouw)", aldus NAJK.
Verduurzaming die niet het bedrijf zelf versterkt, zoals biodiversiteit en weidevogels, ziet NAJK het liefst in allianties geregeld. "Dit zijn aparte, vrijwillige trajecten met een eigen kader en verdienmodel. De regie hiervan ligt binnen de melkveehouderijsector. Hier wordt gewerkt via doelenbeleid in plaats van voorschriften."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/agribusiness/artikel/10891697/jonge-boer-aandacht-voor-toekomst-melkveebedrijf]Jonge boer: aandacht voor toekomst melkveebedrijf[/url]