Krijgt de boer voldoende geld voor zijn product? Het is een vraag die meerdere keren per jaar opduikt. Boeren, overheden, financiële partijen en supermarkten gingen donderdag 14 januari met elkaar over het onderwerp in gesprek. Onder meer het verdienmodel van boeren en het keurmerk 'FarmerFriendly' zijn besproken. Concrete oplossingen heeft het niet opgeleverd.
Vooraf aan het gesprek met de verschillende marktpartijen hadden boeren al duidelijk gemaakt dat zij van mening zijn dat ze een percentage van de supermarktomzet verdienen. Onderzoek van Wageningen Universiteit ondersteunt deze gedacht niet. Daaruit blijkt namelijk dat 'bijna iedereen in de keten krijgt wat hij/zij qua kosten hoort te krijgen en daarnaast leggen supermarkten er soms ook nog op toe, zeker bij biologische producten.'
Willy Baltussen, één van de onderzoekers, vertelt bij RTL Nieuws dat de opbrengst van uien tussen 2016 en 2018 op gemiddeld €0,19 per kilo lag, terwijl de kosten op €0,17 uitkwam. "In de supermarkt betalen wij echter geen €0,19 voor een kilo, maar €1 of meer. Er zijn echter nog meer kosten waar rekening mee gehouden moet worden, zoals verpakken, opslag en transport." Hij concludeert dat boeren, supermarkten en verwerkers dan ook vaker op een vergelijkbare marge uitkomen dan iedereen denkt.
Toch is er één groep die wel recht van klagen heeft: de melkveehouders. Bij melk wordt de kostprijs niet volledig vergoed. "Stel dat een boer €0,39 per kilo melk krijgt en daarbovenop nog €0,05 voor een geslacht dier en €0,02 uit subsidies, dan kom je op een opbrengst van €0,46 per kilo. Dit terwijl de kosten op €0,48 per kilo liggen." Daarbij stellen de onderzoekers ook dat de melkveehouders veel uren maken. Volgens hen moet dat in de kosten worden meegerekend.
Constructief gesprek, maar geen oplossingen
Dus als de kostprijs voor de meeste boeren gedekt wordt en de marges redelijk gelijk zijn, waarom dan alsnog strijden voor hogere prijzen? Het antwoord is redelijk simpel: de eisen nemen toe. Er zijn meer keurmerken en duurzaamheidseisen en die kosten geld. Boeren willen dat die hogere eisen worden vertaald in hogere prijzen voor de consument. "We streven allemaal naar een goed verdienmodel voor de Nederlandse boer en tuinder. Maar niemand kan dat alleen realiseren, samenwerking is dus essentieel", zo reageert het CBL. De brancheorganisatie van de supermarkten kwam met deze verklaring na het – naar eigen zeggen – constructieve gesprek met alle partijen.
Concrete stappen zijn niet gezet. "Besloten is om deze gesprekken op 10 februari voort te zetten. We zullen dan onder andere verder spreken over keurmerk FarmerFriendly (een initiatief van Farmers Defence Force) en andere initiatieven die de positie van de boer in de keten ook kunnen verbeteren", zo laten de partijen die deelnamen aan het overleg weten. "Het doel is voor 1 april tot concrete oplossingen te komen."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/agribusiness/artikel/10890649/geen-concrete-oplossing-in-overleg-tussen-boer-en-cbl]Geen concrete oplossing in overleg tussen boer en CBL[/url]