Nederlanders hebben over 2020 meer verse groenten en fruit geconsumeerd, zo blijkt uit onderzoek van GroentenFruit Huis. Het betreft een stijging van 4% ten opzichte van 1 jaar eerder. Wel werd afgelopen jaar, als gevolg van de coronacrisis, een einde gemaakt aan de groeiende tendens van de consumptie van groenten en fruit buitenshuis.
Uit onderzoek van GroentenFruit Huis blijkt dat in 2020 huishoudens 9% meer groenten en fruit hebben aangeschaft. Niet verrassend is het, met het oog op de lockdown in onder andere het voorjaar, dat de consumptie in restaurants en via cateringbedrijven met 45% is gedaald. De pandemie heeft daarmee een eind gemaakt aan de positieve trend van consumptie van groenten en fruiten buitenshuis. Binnenhuis is de consumptie van verse groenten en fruit afgelopen jaar daarentegen juist met 4% toegenomen.
Ook hier ligt de coronacrisis aan ten grondslag. Naast het feit dat we niet buitenshuis kunnen eten, bekommeren Nederlanders zich door het virus meer om hun gezondheid. Het zorgt ervoor dat de vraag naar groenten en fruit is gestegen. Vooral paprika's, avocado's, sinaasappelen en blauwe bessen zijn in 2020 veel verkocht. Overigens lag de prijs van groenten en fruit wel hoger dan in 2019: respectievelijk +2% en +10%. Daarnaast zijn in 2020 meer verspaketten gekocht: +30% ten opzichte van 2019. De verkoop van maaltijdboxen nam met 21% toe.
Wereldspeler in groenten en fruit
Ook zijn op de wereldmarkt grote stappen gemaakt. De verkoop van verse groenten en fruit in het buitenland steeg met 6% naar €12,9 miljard. Met name Duitsland (+9% tot €4,8 miljard) en het Verenigd Koninkrijk (+2% tot €1,2 miljard) nemen veel product uit ons land af. Een kanttekening is wel dat het hierbij ook geïmporteerd fruit gaat dat via (vooral) Rotterdamse haven voet aan wal krijgt in Europa en samen met Nederlandse groenten en fruit als totaalpakket wordt doorverkocht. Daarentegen is de export naar verre bestemmingen, bijvoorbeeld de Verenigde Staten en Japan, wel sterk teruggevallen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.