Supermarktketen Jumbo verwacht dat de consumentenomzet in 2021 kan stijgen naar minstens €10 miljard, zo schrijft de retailer in het jaarrapport. Over 2020 heeft Jumbo een stijging in de consumentenomzet neergezet van 15%. Daarnaast wil de keten dit jaar verder inzetten op de online bezorgdienst en is het van plan samenwerkingen te starten met Vermaat Groep en HEMA.
De consumentenomzet van supermarktketen Jumbo is in 2020 met maar liefst 15% gestegen tot €9,68 miljard. Daarmee heeft Jumbo in Nederland inmiddels een marktaandeel 21,5%. Daarentegen heeft de omzet van La Place, als gevolg van gedwongen sluiting door de coronacrisis, wel een flinke teruggang moeten zien. De omzet van deze foodservicefomule is in het afgelopen jaar teruggevallen naar €50 miljard, terwijl dat in 2019 nog ruim €165 miljoen was. De omzet van de volledige Jumbo Groep (inclusief La Place) komt daarmee voor 2020 uit op €9,73 miljard.
2021: Samenwerkingen, online bezorgen en €10 miljard
Het jaar 2021 moet voor Jumbo een jaar zijn om verder door te groeien, zo zegt CEO Frits van Eerd in het jaarverslag. Het belangrijkste doel is dat de consumentenomzet dit jaar de €10 miljard passeert. Een van de manieren om dat doel te bereiken, is door duidelijk in te zetten op de online bezorgdienst. "Als gevolg van de drukte in de supermarkten wijken steeds meer consumenten uit naar het online bestellen van boodschappen. Dat is een van de redenen dat de online omzet in 2020 met 50% gestegen is naar een bedrag boven de €500 miljoen", zo schrijft de retailer. Jumbo wil daarom in 2021 het aantal bezorghubs flink laten toenemen.
Overigens staan er ook openingen van fysieke winkels gepland, zowel in Nederland als België. Daarvoor gaat het onder meer actief samenwerken met HEMA. Met die winkelketen opent het 6 winkels op verschillende NS-stations. En dat is niet de enige samenwerking voor 2021. Jumbo start dit jaar namelijk een strategische samenwerking met Vermaat Groep voor de exploitatie van 44 reguliere La Place restaurants.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.