De verwachte brexit-chaos is onverhoopt 10 dagen naar voren gehaald, nu Frankrijk heeft besloten om ook het vervoer van goederen stil te leggen naar het Verenigd Koninkrijk. Zondag 20 december werden al alle Britse landsgrenzen gesloten voor passagiers. Het besluit valt exact in de drukste tijd van het jaar.
Dagelijks rijden honderden vrachtwagens af en aan van het Europees vasteland naar het Verenigd Koninkrijk (VK) door de kanaaltunnel. Daarnaast worden goederen ingevlogen vanaf vele vliegvelden en via havens als Rotterdam, Duinkerken en Calais. Andersom is er de export vanuit het VK. Aan dit alles komt nu een plotselinge stilstand,nu het beleid steeds meer wordt aangescherpt.
Goederenvervoer ligt stil
Nadat het VK bekend maakte een gemuteerde en mogelijk besmettelijkere variant van het coronavirus te hebben ontdekt, volgende de ontwikkelingen zich snel op. Zondag werden alle grenzen gesloten voor mensen. Frankrijk heeft vandaag (maandag 21 december) besloten om ook het goederenvervoer stil te leggen. De import en export moet daarom via de haven van onder andere Rotterdam plaatsvinden.
De laatste maand van het jaar is normaal gesproken de drukste tijd van het jaar. Dan passeren 10.000 vrachtwagens per dag de grens bij Dover. Ondanks de lockdown blijft het ook nu een tijd waarin meer en luxer eten wordt geconsumeerd. Veel van deze producten worden geïmporteerd van het vasteland, wat nu dus uiterst moeizaam is. Een ramp voor de inwoners van het VK, maar ook de Europese exporteurs.
Nederland: neem geen risico
Transport & Logistiek Nederland (TLN) raadt Nederlandse bedrijven sterk af om goederen naar het VK te vervoeren. Ze zijn bang dat chauffeurs vast komen te zitten op het eiland en niet terug naar huis kunnen keren. Daarover wil de organisatie eerst duidelijkheid hebben. De standstill is vergelijkbaar met de situatie tijdens de eerste uitbraak van het coronavirus afgelopen voorjaar, zegt Evofenedex. Zij zijn de ondernemersvereniging voor handel en logistiek. Ook toen verliep de situatie uiterst rommelig, maar later bedaarde dat. Het is nu de vraag wat er wordt geregeld om de goederenstroom door te laten gaan.
Nederland heeft vooralsnog alleen een verbod op personenvervoer van en naar het VK ingesteld. De haven van Rotterdam, met een veerdienst naar onder andere Harwich en Hull, is dus bereikbaar voor goederentransport. Frankrijk gaat een stap verder door voor 48 uur ook alle goederenvervoer te sluiten. Alleen wanneer goederen zonder begeleiding van mensen wordt uitgevoerd, mogen producten het land in.
Alles via Rotterdam
Niet alleen vreest de Britse bevolking lege schappen met de kerst, ook voor exporteurs is het een ramp. Bijvoorbeeld voor bedrijven die lamsvlees naar het vasteland uitvoeren. De producten zijn soms maar beperkt houdbaar. In het land is inmiddels een noodplan in werking gesteld, waarbij wegen worden afgesloten en duizenden vrachtwagens een staanplaats wordt aangeboden. Een exporteur van lamsvlees probeert nu zijn producten via Rotterdam het continent op te krijgen, zo zegt hij tegen Farmers Weekly, maar de vertragingen lopen hier op door een enorme vraag. "Sommige slachthuizen zijn inmiddels hierdoor gestopt met slachten."
Het is onzeker of Frankrijk langer dan 48 uur de grenzen dicht houdt. Is dat het geval, dan is de ramp niet te overzien. Maandag 21 december overlegt ook de Britse overheid over de problemen. Nieuws daarover is maandagmiddag nog niet bekend gemaakt. De overheid overlegt daarnaast met Frankrijk over het heropenen van de grens voor goederenvervoer.
Nieuwe lockdown
Meer dan 15 landen hebben inmiddels regels ingesteld over het reizen van en naar het VK. Tegelijkertijd hebben inwoners met strengere coronaregels te maken en moeten inwoners van Zuidoost-Engeland in een nieuwe lockdown. Het betekent dat kerst niet met familie of vrienden kan worden gevierd. Hiermee zet het VK alles-op-alles om verspreiding van de nieuwe variant van het coronavirus zo veel als mogelijk te beperken.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/agribusiness/artikel/10890444/chaos-aan-britse-grenzen-wat-zijn-de-gevolgen]Chaos aan Britse grenzen. Wat zijn de gevolgen?[/url]