Supermarktketen Lidl komt in Duitsland met een prijsverhoging van varkensvlees van 1 euro per kilo. De toeslag wordt rechtstreeks aan de varkenshouders uitbetaald, aldus het concern. Het initiatief is een reactie op de boerenprotesten van de afgelopen week.
Distributiecentrum na distributiecentrum werd afgelopen week geblokkeerd door Duitse boeren. Onder andere verschillende Lidl-vestigingen en distributiecentra waren urenlang niet bereikbaar voor bevoorrading. De boeren willen eerlijke producentenprijzen. Aanleiding voor de protesten is een brief van grote Duitse winkelketens aan Bondskanselier Angela Merkel.
Zij klaagden in de brief over een wetsvoorstel van landbouwminister Julia Klöckner dat er voor moet zorgen dat boeren en leveranciers beter beschermd worden tegen prijsdruk en oneerlijke handelspraktijken van grote retailers. Het tegengeluid van de supermarktketens schoot veel boeren in het verkeerde keelgat, wat leidde tot de blokkades. Zeker 8 locaties in de provincie Nedersaksen werden geblokkeerd met in totaal zo'n 200 trekkers. In Montabaur vormden 12 trekkers een blokkade. Ook in Sleeswijk-Holstein en Mecklenburg-Verpommern ontkwamen locaties niet aan blokkades.
Prijsverhoging varkensvlees
De frustratie bij de boeren is groot. Zij willen een passende compensatie. Vandaag, 10 december, heeft Lidl laten weten dat zij de prijzen van 10 verschillende soorten varkensvleesproducten met 1 euro per kilo verhogen. De opbrengst van de prijsverhoging gaat volgens het concern rechtstreeks terug naar de varkenshouders. Het is alleen nog onduidelijk hoe die uitbetaling plaats gaat vinden, aangezien het vrij lastig is om de producent rechtstreeks te betalen als verkoper van een eindproduct.
De prijsverhoging van de producten is niet de enige handreiking van Lidl. Vorige week kondigde Klaus Gehring, topman van Schwarz Grüppe waartoe Lidl en Kaufland behoren, aan dat het bedrijf in 2021 €50 miljoen doneert aan het Tierwohl-initiatief om boeren te compenseren en ondersteunen. Een leuk gebaar, maar de boeren en verschillende agrarische belangenbehartigers lieten zich kritisch uit over deze bijdrage. Gerekend met het aantal agrarische bedrijven in Duitsland zou het omgerekend betekenen dat ieder bedrijf aansprak kan maken op slechts €200. Een te kleine pleister op de wond, aldus verschillende belangenorganisaties.
Fundamentele verandering
Lidl heeft met de toegiften laten zien bereid te zijn om verandering door te voeren. Daarbij geeft topman Gehring aan om tafel te willen met andere grote supermarktketens, landbouwminister Klöckner en andere vertegenwoordigers van handel en landbouw. In een brief roept hij de partijen op om in een gesprek tot een gezamenlijke aanpak te komen. Boerenorganisatie Deutscher Bauernverband (DBV) pleit al langer voor een fundamentele aanpak van de 'lageprijzencultuur'.
Onder andere Aldi, Edeka en Rewe hebben net als Lidl aangegeven in gesprek te willen. Opvallend is wel dat laatstgenoemde de afgelopen week volop heeft geadverteerd met een prijsverlaging op varkensvlees van 41%. Waar Lidl €2,71 vraagt voor 500 gram varkensgehakt, kost het bij Rewe €1,11 per 250 gram (€2,22 per 500 gram), bijna een kwart minder dan Lidl vraagt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.