's Werelds meest bekende hamburger- en fritesketen McDonald's heeft prima cijfers over het derde kwartaal gepresenteerd op maandag 9 november. Vooral in de Verenigde Staten ziet het er naar uit dat een onverminderde hoeveelheid burgers en fries is genuttigd. In veel Europese landen ligt dat anders. Daar daalde de omzet met 10%.
Een groot verschil tussen de thuismarkt en Europa is dat 95% van de Amerikaanse restaurants een McDrive heeft. Zo kunnen de bezoekers toch hun geliefde fastfood blijven nuttigen, ook met beperkingen of tijdens een lockdown. Daarnaast kent het bedrijf in de VS een enorm succesvolle bestelmogelijkheid. Die hebben we in onder andere Nederland niet.
VS herstelt
De omzetcijfers overtroffen de verwachtingen van beursanalisten ruimschoots voor wat betreft de VS. De totale omzet van $5,42 miljard in het derde kwartaal, ligt slechts 2% onder die van vorig jaar. Het netto resultaat ligt zelfs 10% hoger. In het kwartaal ervoor daalde de omzet nog met meer dan 30%.
Vooral dankzij de McDrive's en de bestelmogelijkheid groeide de omzet in de VS met bijna 5%. In andere landen – hoofdzakelijk Europa – is sprake van 10% daling. In hun nieuwsbericht noemt het bedrijf zelf Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk als landen waar nieuwe coronamaatregelen bijna letterlijk roet in het eten gooide. Gezien de huidige situatie houdt dit ook in het vierde kwartaal aan.
Toegang restaurants beperkt
Naast de VS nam de omzet ook in onder andere Australië toe. Wereldwijd konden nagenoeg alle restaurants hun deuren in het derde kwartaal weer openen, al was in september opnieuw sprake van een lockdown waarbij noodgedwongen filialen de deuren moesten sluiten of de openingstijden moesten inkorten. De capaciteit van de eetgelegenheden ligt bijna altijd lager. Vooral in Europa is dat het geval. Het bedrijf verwacht dat de maatregelen ook de komende maanden van kracht blijven.
De cijfers van McDonald's onderschrijven wat op de fritesmarkt zichtbaar is. De Amerikaanse markt blijft relatief goed doordraaien. De vraag naar aardappelproducten is er groot en daar profiteren de Europeanen van. Het land heeft zelf namelijk fors minder product. In Europa lopen de fritesvoorraden opnieuw op omdat de afzet stagneert.