Bij vleesvervangende producten mag de term 'vlees' in de marketinguitingen blijven, zo besloot het Europees Parlement vandaag (23 oktober) ondanks verzet van de Europese landbouwcommissie. CDA-Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik is hier allerminst blij mee.
Het Europees Parlement stemde vandaag over herziening van de wetgeving voor de gemeenschappelijke marktordening voor producten uit de Europese land- en tuinbouw en de benaming daarvan. De Europese landbouwcommissie pleitte onlangs voor een verbod op het gebruik van vleesnamen op vegetarische producten. Het Parlement stemde tegen, tot ongenoegen van Schreijer-Pierik. "Dit is een nederlaag voor consumenten en eerlijke voedselinformatie. Vlees is vlees, zuivel is zuivel."
Beschrijvende aanvulling onvoldoende
Voor plantaardige zuivelvervangers geldt al enige tijd een verbod op het gebruik van een dierlijke zuivelbenaming op de verpakking. "De hoogste EU-rechter heeft in 2017 in een arrest bepaald dat een beschrijvende aanvulling 'plantaardig', 'vega' of 'niet dierlijk' op een voedseletiket onvoldoende is om verwarring bij de consument te voorkomen," laat Schreijer-Pierik in haar reactie op de stemming weten.
Volgens de Europarlementariër is het een slecht signaal voor consumenten en boeren dat het Europees Parlement de eigen EU-wetgeving over voedselinformatie in de wind slaat en nu, als gevolg van een sterke vegalobby, een uitzondering maakt voor hyperbewerkte vegetarische producten. Het CDA-lid benadrukt dat het hier niet gaat over de bereidingswijze van de producten, maar om de benaming van- en de marketing rondom het product.
Frankrijk
De Franse regering heeft in nationale wetgeving vastgelegd dat elk gebruik van dierlijke zuivel- en vleestermen als biefstuk, kipfilet, spek en beenham voor plantaardige imitatieproducten verboden is. Deze wetgeving blijft, ondanks het weggestemde Europese voorstel, gewoon van kracht. Schreijer-Pierik hoopt dat dit een corrigerende werking heeft op de interne Europese voedingsmarkt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.