Uit onderzoek van Wageningen Economic Research blijkt dat de vleesconsumptie in Nederland in 2019 opnieuw is toegenomen. Deze stijging staat haaks op de trends van de laatste jaren waarin vegetarisch, flexitarisch en vega-producten steeds meer terrein winnen.
De WUR heeft in opdracht van Wakker Dier de Nederlandse vleesconsumptie per hoofd van de bevolking onderzocht. Hieruit blijkt dat de we sinds 2017 opnieuw meer vlees eten. In 2019 werd per hoofd van de bevolking 77,8 kilo vlees geconsumeerd, bijna een halve kilo meer dan het jaar ervoor. Met name pluimveevlees blijkt meer in trek, maar varkensvlees blijft koploper wat betreft vleesconsumptie.
Flexitariërs en toeristen
Volgens onderzoeker en consumptiesocioloog Hans Dagevos van de WUR wordt de toenemende consumptie van vlees deels veroorzaakt door meer consumptie buitenshuis, wat weer het gevolg is van het groeiende aantal toeristen dat jaarlijks ons land bezoekt. Toch is de stijging niet alleen aan de toeristen toe te schrijven. Ook blijkt dat Nederlanders buitenshuis makkelijker vlees eten dan thuis. Deze conclusie bleek eerder al uit Duits onderzoek. Met name flexitariërs laten in dat onderzoek weten thuis minder vlees te consumeren dan wanneer zij buitenshuis eten.
Tegenstrijdige trend
De toename van de vleesconsumptie is in strijd met de trends in Nederland en wereldwijd. Steeds meer mensen kiezen voor een vegetarisch of flexitarisch dieet en daarbij worden vega-producten zoals plantaardige melk en vleesvervangers steeds populairder. Dit blijkt ook uit een onderzoek van de ING waarin de verwachting is dat de omzet in vlees- en zuivelalternatieven in 2025 naar €7,5 miljard stijgt. Afgelopen jaar realiseerden deze producten een omzet van €4,4 miljard.
Dat de trends op het gebied van vlees- en zuivelvervangers fors blijven doorzetten is ook terug te zien bij de ontwikkeling binnen vlees- en zuivelverwerkers. Steeds meer zuivelverwerkers, zoals Danone, kiezen ervoor om ook plantaardige zuivelproducten aan te bieden. Ditzelfde geldt voor vleesverwerkers en -merken die ervoor kiezen vega-producten op de markt te brengen zoals Nestlé en Vion.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.