Groenteveredelingsbedrijf Rijk Zwaan heeft over het boekjaar 2019/2020 een netto-omzet behaald van €447 miljoen. Het bedrijf zet hiermee een groei neer van 8,5% in vergelijking met een boekjaar eerder. Rijk Zwaan hoort met een marktaandeel van ongeveer 9% nu tot de top 4 van grootste bedrijven in de wereldwijde groentezadenmarkt.
Hoewel de organisatie een goed boekjaar achter de rug heeft, zorgde de coronacrisis ook bij hen voor kopzorgen. "Het laatste kwartaal van boekjaar 2019/2020 kenmerkte zich door de wereldwijde uitbraak van Covid-19. Dit bracht voor ons veel logistieke uitdagingen met zich mee", zo vertelt Ben Tax, lid van de directie van Rijk Zwaan. "De zogenaamde 'green lanes'-aanpak zorgde er gelukkig voor dat de grenzen voor onze sector openbleven en daardoor konden wij onze bedrijfsprocessen (soms iets aangepast) voortzetten."
Volop ruimte voor investeringen
In boekjaar 2019/2020 was bij Rijk Zwaan volop ruimte voor investeringen. Zo investeerde het familiebedrijf bijvoorbeeld €130 miljoen in 'Research & Development', een bedrag dat gelijkstaat aan 27,5% van de jaaromzet. "Dat geld gebruiken we onder meer voor onderzoek naar biotechnologie, zaadkwaliteit en fytopathologie om zo onze veredeling te versnellen." Het afgelopen jaar introduceerde Rijk Zwaan bijvoorbeeld fusariumresistente komkommerrassen en het eerste haarloze aubergineras, met een betere weerbaarheid tegen insectenaantasting.
Daarnaast is er ook geïnvesteerd in nieuwe productie-, onderzoek- en kantoorfaciliteiten. Zo is het nieuwe hoofdkantoor, eveneens onderzoeks- en demostation van Rijk Zwaan China, in mei geopend en zijn er in Chili en Polen nieuwe faciliteiten in gebruik genomen. Ook rondt het bedrijf in dit boekjaar de bouw van een nieuwe veredelingslocatie voor aubergine, tomaat en paprika in De Lier af. De grootste investering in nieuwbouw tot nu toe.
Vertrouwen in de toekomst
Het familiebedrijf kijkt vol vertrouwen naar de toekomst. "We zien dat de verschillende afzetketens allemaal anders reageren op de coronacrisis. Wanneer de reisbeperkingen langer duren, zullen ook voor ons bedrijf de uitdagingen toenemen. Dat is wel een bedreiging, maar onder andere de groeiende maatschappelijke aandacht voor gezonde voeding leidt ertoe dat we wel tegen een stootje kunnen", zo besluit Tax.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.