De tweede coronagolf die in de Europese Unie en andere werelddelen zijn sporen nalaat, heeft ook een flinke impact op de resultaten FrieslandCampina. Zo is bijvoorbeeld de afzet naar olieproducerende landen zoals het Midden-Oosten voor een groot deel weggevallen.
Dit zei Frans Keurentjes, voorzitter van de Raad van Commissarissen van FrieslandCampina maandag op een digitale bijeenkomst met de vakpers. Het Midden-Oosten is voor FrieslandCampina een belangrijke afzetmarkt, maar doordat de olie-inkomsten als gevolg van de coronacrisis dalen, worden vanuit dit gebied veel minder orders geplaatst. "Dat heeft dus ook impact op onze resultaten", aldus Keurentjes.
In Nederland vindt in de zuivel, net als met bijvoorbeeld frites, een verschuiving plaats van de afzet van de foodservice (horeca) naar de retail (supermarkt). Ook dit betekent een uitdaging voor FrieslandCampina die niet zonder kleerscheuren kan plaatsvinden, zo laat Keurentjes doorschemeren. Maar ook verstoringen in de keten en transportlijnen leiden volgens hem tot kostenverhogingen.
Heftige prijsbewegingen altijd slecht
Keurentjes wijst daarbij ook op het risico van sterk fluctuerende prijzen van basiszuivel (melkpoeder en room). "Heftige prijsbewegingen van grondstoffen zijn altijd slecht voor het doen van zaken en voor de bedrijfsvoering." De problemen met de entree op de Chinese markt via Hongkong zijn nog niet voorbij. De grens is als gevolg van de coronacrisis gesloten. Daar heeft bijvoorbeeld de kindervoeding van het merk Friso onder te leiden. "We zijn daarom druk om andere afzetkanalen te ontwikkelen, dat gaat stap voor stap", zegt Keurentjes.
Welke gevolgen dit heeft voor de melkprijs wil de voorzitter van FrieslandCampina niets zeggen, al laat dat effect zich raden. Het zuivelconcern bekijkt hoe het aan de kostenkant nog scherper aan de wind kan zeilen. Zo zijn onder meer de uitgaven voor marketing en promotie verlaagd en wordt er gewerkt aan het besparen op verkoop- en algemene beheerskosten. Ook wordt gekeken naar het verder optimaliseren van het fabrieksnetwerk en het structureel verhogen van de productiviteit.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.