Bijna 66% van de Nederlanders weet niet waar het begrip 'biodiversiteit' precies voor staat. Na uitleg vinden 4 van de 5 Nederlanders het wel belangrijk om de biodiversiteit in zijn of haar omgeving, Nederland én wereldwijd te beschermen. Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Stichting Deltaplan Biodiversiteitsherstel.
Van de 1.200 respondenten vindt bijna 33% dat er dringend verandering moet komen en bijna 25% van de deelnemers zegt biodiversiteit mee te laten wegen bij de volgende Tweede Kamerverkiezingen. Het onderzoek is een onderdeel van de publiekscampagne 'Maak Grijs Groener', die op 13 oktober van start gaat. Door de onwetendheid omtrent biodiversiteit weet slechts 1 op de 4 respondenten wat te doen om biodiversiteit in het land te beschermen. Opvallend is dat bijna 3 van de 5 Nederlanders zegt iets te kunnen en willen doen om de biodiversiteit te beschermen.
Belangrijk thema bij verkiezingen
Aangezien zo'n 33% van de 1.200 respondenten aangeeft dat er dringend verandering moet komen als het gaat om biodiversiteit, staat het thema op de vijfde plek van grote (verkiezings-)onderwerpen. Het wordt daarmee belangrijker geacht dan thema's als 'onderwijs' en 'werkgelegenheid'. Op de vierde plek staan 'energie en klimaat' met 41%, een onderwerp dat aansluit bij biodiversiteit. Bovenaan de lijst staan 'gezondheids- en ouderenzorg' (56%), 'criminaliteit en veiligheid' (50%) en 'hoe wij als mensen met elkaar omgaan' (47%).
Hoewel veel mensen niet weten hoe ze iets kunnen doen om de biodiversiteit te beschermen, doen mensen dit onbewust vaak toch al. Zo geeft bijvoorbeeld 47% aan afgelopen jaar voorzieningen voor dieren bij het huis te hebben geplaatst (zoals een nestkastje voor vleermuizen of een insectenhotel) en hebben bijna evenveel mensen hun tuin of balkon groener gemaakt.
Het hele onderzoek is hier te bekijken.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.