Al jarenlang daalt de waardering voor de landbouw en de voedselsector in Nederland. Daar is dit jaar verandering in gekomen, zo blijkt uit de Agrifoodmonitor die de Wageningen Economic Research uitvoert in opdracht van Topsector Agri & Food.
Uit de monitor, waarin ruim 3.000 Nederlanders wordt gevraagd hoe zij de landbouw- en voedselsector waarderen, blijkt dat de waardering voor bijna alle sectoren is gestegen. Het gaat hierbij om de tuinbouw, akkerbouw, pluimveesector, de melkveehouderij, de supermarkten en de voedingsmiddelenindustrie. Alleen de varkenshouderij wordt niet hoger gewaardeerd dan de vorige meting in 2018.
Invloed coronacrisis
Door onder andere de boerenprotesten en de coronacrisis is er meer interesse in de manier waarop voedsel wordt geproduceerd en waar het vandaan komt. Vooral corona is van invloed geweest op het eetpatroon van consumenten. Daarbij heeft de wereldwijde pandemie ook invloed op de waarde die consumenten hechten aan voedselveiligheid en -stabiliteit.
In de monitor komen verschillende waarden rondom voedsel naar voren. Dit jaar zijn smaak, betaalbaarheid en gezondheid de belangrijkste factoren voor het consumeren van voedsel. Deze waarden scoren hoger dan voorgaande jaren. Ook veiligheid en een goed gevoel zijn belangrijker dan voorheen.
Duurzaamheid onveranderd belangrijk
Het aspect duurzaamheid blijft dit jaar even belangrijk. Dit wordt door de respondenten met bijna alle sectoren geassocieerd. Akkerbouw en tuinbouw worden als het duurzaamst gezien, varkenshouderij, pluimveehouderij, supermarkten en de voedingsmiddelenindustrie scoren het laagst op dat gebied. Voor duurzaam voedsel is 71% van de respondenten bereid om 10% meer te betalen, hierbij gaat het vooral om zuivelproducten en akkerbouwproducten.
Hoe dichterbij de respondenten bij een boer of tuinder wonen, hoe hoger de waardering voor deze sector, zo blijkt uit het onderzoek Ook komt naar voren dat respondenten supermarkten en de voedingsmiddelenindustrie zien als de sectoren die het minst eerlijk handel drijven.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.