Forfarmers

Inside Agribusiness

CEO ForFarmers: 'Polen is the place to be'

15 September 2020 - Wouter Baan - 6 reacties

De dieraantallen in ons land staan onder druk, zo signaleert ForFarmers. Naast een krimp van de varkensstapel verwacht het veevoerconcern de komende jaren ook minder melkkoeien en leghennen. ForFarmers wil zich hier tegen wapenen door elders te groeien. Onder meer in Polen. Hoe zien de overnameplannen er precies uit?

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee en krijg direct toegang

Kies het abonnement dat bij je past
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

In de nieuwe strategie voor 2020 – 2025 heeft ForFarmers in beeld gebracht hoe de belangrijkste diercategorieën in de verschillende landen gaan bewegen. De vooruitzichten op de Nederlandse thuismarkt zijn louter negatief. Zowel in rundvee, varkens als pluimvee wordt krimp verwacht. In melkvee en legpluimvee voorziet ForFarmers een krimp tot 2,5%. Het aantal varkens slinkt aanzienlijk harder.

'Polen place to be'
In de resterende landen waar het actief is, zijn de scenario's milder. In het Verenigd Koninkrijk, België en Polen neemt de melkveestapel naar verwachting toe. Ook de Britse varkensstapel kan groeien verwacht, geeft CEO Yoram Knoop aan. "Met de brexit op komst, willen de Britten meer zelfvoorzienend worden in vleesproductie." Dat biedt kansen. Echt enthousiast wordt de topman wanneer hij over de marktkansen Polen spreekt, waar het veevoerconcern enkele jaren geleden neerstreek. "Polen is the place to be." Zijn woorden zijn begrijpelijk. Krimp van de veestapel is daar geen issue en de agrarische sector professionaliseert snel. 

Uit de nieuwe strategie valt op te maken dat ForFarmers zich wil wapenen tegen de krimpende veestapel in Noordwest-Europa. De ambitie is om marktleider in Europa te blijven. Dáárbij word nadrukkelijk de deur opengezet voor overnames buiten Europa, wat tot nu toe onontgonnen terrein is.  

Het ligt voor de hand dat we ons oriënteren op Duitsland en Polen

Yoram Knoop

Minimaal 300.000 ton
Sinds 2014 nam ForFarmers jaarlijks 2 bedrijven over, zo merkt Knoop op tijdens een toelichting op de nieuwe strategie. Ook in de komende jaren blijft ForFarmers op zoek om voerbedrijven op te slokken. Knoop schets een aantal voorwaarden waaraan een overnamekandidaat moet voldoen. Een daarvan is dat over te nemen volume minimaal 300.000 ton moet zijn, waarbij tevens synergievoordelen te behalen zijn . Daarmee vallen veel kleine regionale spelers af. "Het ligt voor de hand dat we in overnames oriënteren op Duitsland en Polen, gezien we in deze landen nog geen leidende positie hebben." Vooral voor pluimvee is Polen een interessant land, vindt de CEO.

Overnames in Europese landen waar ForFarmers nog niet actief is, wordt niet uitgesloten maar ook niet voor de hand liggend. Uiteindelijk streeft ForFarmers ernaar om in de landen een leidende positie te realiseren wat in landen als bijvoorbeeld Spanje op voorhand lastig lijkt. Temeer omdat ForFarmers nadrukkelijk aangeeft geen integraties te willen overnemen.

Minimaal 4% groei in dieraantallen
ForFarmers wil daarnaast inspringen in groeimarkten. Door aan te geven dat daarbij niet alleen naar Europa wordt gekeken, wordt de suggestie gewekt dat vooral daarbuiten wordt gezocht. Ook voor de groeimarkten gelden een aantal randvoorwaarden. Een daarvan is dat een land jaarlijks meer dan 4% groeit in dieraantallen. Acceptabele marktrisico's is een tweede, waarmee op papier corrupte landen afvallen.

Ook in de groeimarkten wil ForFarmers op termijn een leidende positie kunnen bemachtigen, een ambitieuze doelstelling. Tegen 2025 wil ForFarmers in 2 nieuwe landen de vleugels hebben uitgeslagen om daarmee op te schalen naar 7.  

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden